fredag 29 september 2017

Besök hos Aktivitus i Göteborg.

Idag fredagen den 29 september och tävlingarna börjar så smått komma in i tävlingskalender och en prioriteringslista för tävlingar börjar ta form. Jag tycker att det är viktigt att ha en planerad lista för då har man även ett mål. Mål är i sin tur också viktigt att ha annars så blir det ingen struktur i träningen. Därmed inte sagt att målen nödvändigtvis måste vara tävlingsinriktade, målet kanske är just att träna minst tre gånger i veckan under kontrollerade former fram till ett satt datum.


Fram tills nu så har jag kört efter de testvärden som jag fick vid ett laktattest på Stjerneskolans testlabb i Torsby. Det har fungerat bra tycker jag men nu är det dags att ta nästa steg och då måste jag testa mig igen. Den här gången har jag valt att åka ner till Göteborg och låta mig testas av Aktivitus. Tänkte faktiskt ta hjälp med en helhetslösning, alltså både tester och tränings upplägg. Det fick därför bli cykelpaketet. Där ingår ett konditionstest på cykel och ett avancerat test på cykel, VO2max-test, wingate-test och ett personligt anpassat träningsprogram över 16 veckor. Målsättningen eller målsättningarna har jag klart för mig. Den ena är ju så klart att bli en bättre cyklist. Med på resan till Göteborg är också bäste kompisen och träningskolegan Stefan Schützer. Känns bra att Stefan hängde på för han har varit hos Aktivitus tidigare och har bara gott att säga om dom. Skulle bara fattas annat förstås, efter att han kan stoltsera som både svensk(linje) som nordisk mästare(tempo) 2017.


Efter att ha varit hos Aktivitus så tar vi en sväng till fysiken Lindholmen i Göteborg. Här håller proffstränaren Mattias Reck föreläsning och berätta om sin syn om hälsa och träning. Vad forskningen säger och hur det kan se ut för en elitcyklist. Vad är bra träning, vad är hälsa? En mycket trevlig föreläsning där det mesta handlar om hälsa, men oundvikligen glider det över i tävlingscykling i mellanåt. En del roliga saker om proffscyklisterna avslöjar Mattias vilket naturligtvis kryddar föreläsningen ytterligare. Bra och trevlig föreläsning Mattias. Trevligt att också stöta på Anders Ryde'n från Hissingen på föreläsningen.
En snabbvisit hos Allebike i Allingsås hann vi också med innan vi vände hemåt igen efter en lång dag med många skratt och djupa diskussioner om träning och livet i stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar