lördag 30 september 2017

Distanspass på cross cykeln.

Dagen pass skulle gå på varierande grus och asfalt. Jakob Fryklund skulle hänga med och han dök upp till klockan tio. Till att börja med var det lite grått väder, och blåsigt. Vi körde ner igenom Åmotfors och vek snart av asfalten och in på grusvägen över Vittensten. Vi följde sedan vägen över till Ås och Mellbyn före vi svängde av mot Tälle och Långelanda. På en smal grusväg tog vi oss sedan upp till mellan Lersjön före vi passerade gränsen till Norge. På den norska sida är grusvägen enormt fin att cykla på. Stenhård och jämn, nästan som asfalt. Vi håller oss på grusvägar hela tiden från gränsen tills vi kommer till Skotterud. I Skotterud så blir vi tvugna att köra lite asfalt för att komma vidare till "grisbyn". Här tog vi av mot Rödberg och vidare mot Vestfjell och runt Ålsjøen och ner mot Børrud. Nu var vi på hemväg kan man nästan säga. Det blåser en hård motvind så det går riktigt tungt. Elof märker att farbrorn har det tufft i vinden så han går fram för att hjälpa till med dragjobbet.  Men den trådsmala Elof ställer egentligen till det. Han är ju så himla mager att de inte blir något skydd att få bakom honom. Snarare blir det ännu jobbigare, han rör ju upp en massa luftvirvlar som ställer till det. Lika bra att gå fram igen så att man får vila. Från Ingelsrud tar vi en sväng över till Vestmarka. Vi kommer ut vid skolan i Vestmarka och har nu bara några kilometer kvar tills vi är i sverige igen. Högsäter är det första stället vi kommer till på svenska sidan. Vid Sundshagen så kör vi över till Boda sidan och ner till Skillingmark. Från Skillingmark kör vi på gamla järnvägen ner till Påterud där vi tar av till Hovsten. Vi kommer ut i Tömte och nu är det bara asfalt resten av cykelturen. En cykeltur som har varit mycket trevlig. Vi har kanske tillbringat 80% av tiden på grusvägar och 20% på asfalt. Du kan se hela turen på länken nedan