lördag 2 september 2017

Södermanlands 2-dagars tempo och Swe-cup

Vaknade tidigt som vanligt och hör trafiken rusa förbi på E-4an. Höstdimman ligger tjock utanför hotell fönstret här i Nyköping. I dag skall Swe-Cupens tempodel avgöras och med den kanske också den totala cupen. Lyckas jag ta en fullpoängare(30 poäng) så ligger jag riktigt bra till även i totalcupen. Det vore ju fantastiskt roligt om man lyckades ta hem cupen för fjärde året i rad.
Jag värmer upp på trainern i lite mera än en halvtimme. Sedan rullar jag lite med tempocykeln, mer för att kolla så allt fungerar än att värma. Efter ett tag rullar jag bort till starten för att mäta in cykeln. Inmätningen går bra och jag rullar fram till startlinjen. I dag har jag bestämt mig för att försöka köra kontrollerat redan från start.
Banan bjuder inte på några svårigheter utan är väldigt enkel. Lite småkuperad men väldigt rak. Efter sju kilometer så passerar jag killen som startade en minut före mig. Men den som jag helst vill se ryggen på är Martin Collander från Mölndals CK. Men hur mycket jag än tittar så ser jag inte Martin.
Martin Collander Mölndals CK
Men strax före vändningen så möter jag honom. En snabb blick på cykeldatorn för att registrera vad klockan står på. Efter att jag har vänt kollar jag igen. Vi har kört otroligt jämt! Jag får det till att vi är  helt lika! På hemvägen är det lite sidamot vind ibland. Men jag har krafter kvar och kan hålla samma siffror hemåt. Martin startade två minuter före mig, två minuter är lång tid. Jag försöker ta några referens punkter men ser fortfarande ingen Martin. Enkilometers skylten dyker upp och plötsligt ser jag en cyklist i målbacken! Är det Martin tro? Jo det är det, jag passerar mållinjen och får tiden 40:27 och Martin fick tiden 41:26. Jag vann före just Martin Collander och säkrade därmed tempocupen 2017.
Swe-cupens tempo prispall 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar