lördag 2 september 2017

Södermanlands 2-dagars linjelopp. Swe-cup

Stefan Schützer totalsegrare i Swe-cup H-40
Lars Buller Kylvik gårdagen suveräna tempovinnare
Så är vi framme vid den sista tävlingen i Swe-cupen 2017, linjeloppet i Södermanlands 2-dagars. Linjen cupen avgjordes redan förra helgen i Svanesund när Stig Andersson Plate vann linjet där. Men det är flera platser att kämpa om. Den finaste av titlarna, den totala swe-cupen där man räknar ihop tempo och linje resultateten skall också summeras. Men om jag har räknat rätt så tror jag faktiskt att jag avgjorde den till min fördel redan igår, när jag vann tempot. Det skulle betyda att jag tar hem totalcupen för fjärde året i rad! Men det återstår att se. Jag startar inte förrän klockan ca.14:10 så vi hinner få det lite lugnt på morgonen. Äta en god hotellfrukost och titta lite på de övriga klasserna.
Vi kommer bort till tävlingsområdet alldeles lagomt för att få se Stefan Schützer och Lars Kylvik i H-40 klungan. Båda två gör bra ifrån sig och är hela tiden aktiva. Stefan slutar 5a i spurten och 2a i linjecupen. Dessutom så vinner han den totala swe-cupen för H-40.

 
1an och 2an i den totala cupen för H-55.
T.v Stig Andersson Plate
från Uddevalla CK.
Det regnar hela tiden och vi ser ingen ljusning på himmlen innan vi startar. När mastern släpper fältet så är det Krister Bergström från Fredrikshof som går hårt i första backen. Fältet sträcks ut rejält och några i de äldre klasserna åker av. Jag tycker fortfarande att vi är för många så jag försöker också att köra hårt i backar och över krön. Några åker nog av men fortfarande är det en del kvar. När vi kommer in till varvning så har Walter Gabrijelcic från Aktivitus Sports Club fått en liten lucka. Walter håller undan precis tills backens början, då är  vi ifatt honom. Jag trycker till för att försöka hålla hög fart i backen så att inte Walter skall hinna växla tempo och komma in på rulle. På mitt hjul sitter för dagen en mycket åkstark Martin Collander från Mölndals CK.
När vi går ut på tredje och sista varvet så är det jag som kör i början av backen. Men snart tar Krister över åh herregud vad jag fick gräva djupt för att försöka gå med honom. Till slut går det inte längre, jag måste släppa en lucka. Till stor glädje för de som låg bakom mig också skulle jag tro.  Håkan Samuelsson från SMACK tar upp jakten på Krister och snart är han inhämtad. Snart är vi ute på stora vägen vid Jönåker och vänder in mot målet i Svalsta ca. 6 km bort. Vi,  det är Krister Bergström och Håkan Samuelsson båda körande i H-60. Martin Collander, Stig Andersson Plate och jag vi kör i H-55. När det är ca. två kilometer kvar så ligger jag bakom Stig Andersson Plate, och här tänker jag bli tills spurten dras igång. Håkan ligger längst fram och drar in mot målet när det återstår några hundra meter så trycker Krister till. Stig hänger på och jag har ett jättefin läge. Vi närmar oss målet och Stig går på höger sida om Krister, jag tar den vänstra. Jag kommer om Krister men återigen så är Stig den som är bäst på att spurta. Grattis Stig till en magnifik linjesäsong där du tillslut vann linjecupen överlägset. Själv så blev jag tvåa i linjecupen. Men trots en första plats i tempocupen och en andra plats i linjecupen så är det den totala swe-cupen segern som jag värdesätter högst. Då är man ju halvhygglig på allt. Men precis som du sa efter tävlingen Stig, så får vi nog träna på olika saker under vintern, du på tempo och jag på spurten så skall du se på saker.  Men det förstås, nästa år kommer Anders Jarefors, Robert Jonsson och Håkan Pettersson säkert någon mera också, då blir det jobbigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar