torsdag 8 juni 2017

Stocholm 4-dagars etapp 4

Nationaldagasloppet/Markimlinje.


Varmt välkomna till Nationaldagsloppet, "Markimlinjet" i Vallentuna! står det i inbjudan. Nationaldagen blev den finaste dagen på Stockholm 4-dagars, en helt perfekt avslutning. Jag skulle försöka att försvara eller helst avancera från min fjärdeplats i totalen. Förutsättningarna var som sagt var de allra bästa. Bra väder, fin bana och förhållandevis pigga ben efter 3 dagars tävlande. Roger Claesson från Östersund leder sammanlagt före Jonas Bhor och Torbjörn de Jager med mig på fjärde platsen. Att bli av med någon av dessa skulle visa sig bli en övermäktig uppgift, men det gjordes försök i alla fall.
Jonas, Roger och jag själv stötte flera gånger vilket gjorde att Torbjörn fick slita hårt för att täcka luckorna mellan oss. Det roliga var att Förening Rocket Racing Sweden körde så offensivt som de gjorde. De stötte om vart annat ett tag, kul när någon tar för sig och visar att de inte bara är nöjda med att sitta i klungan. Men det mesta handlade till sist om fyra cyklister, eller tre egentligen. För jag förstod att skall jag komma iväg med någon så lär även någon av de tre i täten sitta med. Vilket gjorde att min chans till avancemang minskade avsevärt. Jonas körde dessutom riktigt tufft. Han kom med stenhårda attacker som Torbjörn var tvingad att svara på. För ville Torbjörn avancera så var han tvingad att vinna samtidigt som inte Jonas fick hamna på pallen. Roger kunde egentligen ta det lite piano och bara rulla med, men det är nog inte Rogers stil. Han satte in några riktigt hårda stötar för att ruska om i fältet. När det var 15 kilometer kvar av loppet så kom en sådan attack. Tempot höjdes och fältet sträcktes ut. Efter ett tag så var Roger infångad. En kille från Förening Rocket Racing Sweden kontrar på Rogers attack och får en liten lucka. Jag sitter långt fram och ser hur han ökar avståndet ner till oss. Då ser jag min chans! Jag ställer mig upp och trycker till, på mitt hjul sitter Stefan Kuhl men vi två får en liten lucka ner till de andra. Jag och Stefan är snart ifatt killen från Förening Rocket Racing Sweden. Vi tre börjar nu ett sammarbete för att försöka utöka avståndet bakåt. Vi har bra tryck alla tre och för ett litet tag trodde jag faktiskt att vi fått så pass stort avstånd ner till klungan att de inte skulle bry sig om oss. Men i cykel går det fort. Bara någon minut senare så är hela klungan ifatt oss igen.

Det hela kommer att avgöras i en spurt! Då vet vi ju hur det går, eller? Redan när vi passera kilometer märket så är det full kaos. Det kommer cyklister från alla håll och kanter. Jag har hittat Stig Andersson Plates bakhjul och känner mig ganska så trygg här. Vet ju att Stig är en fantastisk spurtare. Just som Stig ställer sig upp så kommer Lars Kallin från höger och trycker till mig i sidan så att jag hamnar utanför vägen. För att inte hamna i eller på utsidan av kravallstaketet så tvingas jag bromsa och så var den dagen gjord! Visserligen samma tid som alla andra, men ändå. Jag behöll min fjärdeplats i Stockholm 4-dagars, men tappade ledningen i Swe-Cupens linjedel. Som nu leds av Stefan Kuhl från Föreningen Cykloteket Racing Team, men det är jämt mellan de tre första.
  1. Stefan Kuhl                Föreningen Cykloteket Racing Team      144p.
  2. Thommy Flognfeldt   Skoghalls CK Hammarö                          143p.
  3. Stig Plate Andersson Uddevalla CK                                          141p.

Landslaget.


Men nu är det i alla fall klart att jag får representera Sverige både i tempo som linjeloppet på Nordiska Mästerskapen i Randers, Danmark. Det är ju alltid lite speciellt att få dra på sig en landslagströja och köra så det blir roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar