tisdag 22 augusti 2017

Resan till Albi

Vi reser från ett grått och tidvis regnigt Värmland tidigt på söndag morgon. I Säffle ansluter också Andreas Rundquist och Lars Kylvik. Stefan tar första passet medan småpojkarna Lars & Andreas slaggar in i baksätet. Nere i Göteborg så spricker vädret upp och solen värmer skönt.
Björkängs vägkrog blev första matstoppet. Dagen rätt och en kopp kaffe före vi fortsätter neråt Sverige. Vid Landskrona så skymtar vi Öresundsbron i horisonten. Ju närmare bron vi kommer ju mörkare blir himmlen. Upp på bron så öppnar den sig fullständigt. Regnet vräker ner och det blåser ganska hårt. Men lika snabbt som regnet kom, lika snabbt kom solen fram. Genom Köpenhamn och ner till färjan i Rödby flyter det på bra. Vi kör ombord på färjan och den är i rörelse innan vi nått upp till restaurangen. Det är precis så vi hinner få i oss lite mat för 45 minuter senare kör vi iland i Tyskland.
I Tyskland börjar det inte så bra. En seg långsamt gående bilkö från färjeterminalen i några kilometer. Men när den släpper så går det undan. Snart så passeras Lübeck och det rullar på riktigt bra neröver Tyskland. Lite för bra visar det sig. För i vänstra filen rullar en polisbil upp. Han lägger sig framför oss och vill att vi skall följa efter honom. Han leder oss in till en bensinstation där han stannar oss.
Det här gick väldigt fort säger han lite halvtrött, får man se på körkortet? Efter ett tag vill han även ha reg. bevis på bilen. Det hela slutar med att han säger att jag inte får köra bussen med den släpkärran, vikten är för hög för mitt körkort. Efter en del pappers exercis så vill han att jag betalar 300€ i böter,  på plats! Han säger att när dommarn(åklagaren) har sagt sitt så kan det bli mera, men det tror jag inte. Körkortet då frågar jag lite oroligt? Hur går det med det? Nä det är  ingen fara med de säger han, men du får inte köra något mer med den där kombinstationen av fordon. Efter att ha fixat böter och bytt
chaufför så rullar vi nu vidare neröver Tyskland igen lite försenade och fattigare.

Klockan 01:45 vaknar jag. Vecklar ut min lekamen likt en blomma som söker morgondaggen... Jo så kunde det naturligtvis ha varit men nu är det inte så. Mer likt en torr grankvist bryter jag mig upp i sätet. Tittar mig yrvaket omkring och konstaterar att det är  becksvart ute. Vi stannar till vid en mack och tankar upp bussen och drar vidare. Somnar snart om igen. Vid fyratiden vaknar jag av att bilen har stannat, ungdomarna är trötta och vill bli avlösta.
Klockan 07:00 måndag morgon passerar vi genom Strasbourg centrum, vi är nu i Frankrike och har
Vår kock för kvällen
95 mil kvar till Albi. Eftersom polisen i Tyskland inte ville att jag skulle köra något mer så väntade jag till vi var i Frankrike, ny utmaningar nya äventyr. Colmar, Belford, Lyon rullar förbi fönstret och när vi stannar för en bensträckare känner vi sommarvärmen. Ytterligare en av många vägbommar passeras på vägen ner mot Montpellier och Albi. Himlen är helt molnfri och temperaturen ligger på 27°. När vi kommer fram till Albi så tar vi oss runt stan och fortsätter en liten bit till mot Toulouse före vi svänger av på en mindre väg.

Balkongen mot poolen
Klockan åtta så svänger vi in på gården där vi skall bo under vår vistelse i Frankrike. En snabb genomgång av huset, på med mat och kaffe, käka och bära in bagage och varva ner. Vi är här nu! vi är här i Frankrike!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar