torsdag 24 augusti 2017

VM TT Albi 2017


Äntligen är det dags att göra sig redo att tävla här i Frankrike. Start och mål är på Circuit d'Albi. En motorbana just i utkanten av Albi. Sverige har tilldelats en service box där vi kan sitta och värma upp. Dagen har börjat bra genom damerna, Cecilia Hansensen har försvarat sitt VM guld från VM i Australien och Anna Svärdström vann ett silver, så nu är det upp till oss gubbar att försöka.

Sitter i serviceboxen och värmer upp på trailern medan Martin Collander och Walter Gabrijelcic sitter utanför i skuggan. När det är 30min kvar så åker jag bort till starten för att göra det sista innan det är dags att starta. In i starttältet mäter man först cykeln sedan kollas den så att ingen är mekaniskt dopad. Man söker både i hjulen och cykelramen om det finns någon hjälpmedel.

Michael Bornak från Danmark startar 30sek före mig och kommer att bli en riktig värdemätare. Klockan är nu 11:06.30 och jag rullar av startrampen,  VM 2017 är igång. Ut ur motorstadion går det bra och snart svänger man ut ur stadion och ut på en väg.  Efter ca två kilometer så kommer det en rondell här svänger vi höger och plötsligt så ser jag Michaels rygg framför mig! Har jag öppnat för hårt? Jag vet att en minut bakom mig så startade Gabor Klöczl från Danmark, en riktig hårding som jag inte vill skall komma ifatt mig. När jag kört ca fem kilometer så är det väldigt nära att VM tar slut för min del. Jag kommer alldeles för fort in i ett vägbyte och tvingas över en refug och nästan över i andra körfältet, där förövrigt Håkan Samuelsson kommer från motsatta hållet! Nu gick det bra och jag kan andas ut. Efter ytterligare någon kilometer så passerar jag Michael Bornak! Efter sju kilometer kommer en backe som är 600 meter lång och 5-6%. Här passerar jag Greken Alexandros Siatravanis som startade en och en hal minut före mig. Vid mellantiden passerar jag på 14:52 och passerar en Viacheslav Goryachev från Ryssland som startade en minut före mig. Men efter mellantiden går det tungt, riktigt tungt och jag befarar att jag gått ut alldeles för hårt. Fokusera,, fokusera, titta på wattsiffror och fokusera. jag vet att framför mig ligger en väldigt teknisk svår kurva. Jag klarar kurvan relativt bra och kan nu ge allt som finns kvar in mot målet på Circuit d'Albi. Jag är ganska så tom när jag rullar in på motorstadion och har svårt att fokusera. men tar mig i mål på tiden 32:54 och en andra plats! Endast slagen av Jan Bodin från Norge. Men snart kommer de stora kanonerna och när krutröken lagt sig över motorstadion i Albi så har jag slutat på en 8e plats. En 8e plats som jag är mycket nöjd över. Målet var minst en topp tio placering och det har jag uppfyllt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar