söndag 13 augusti 2017

En skön runda i härliga Värmland.

Söndags förmiddag och vädret är lite grått. Det har regnat fram tills morgontimmarna, men nu äntligen börjar vägarna torka upp. Klocka tio sätter jag mig på cykeln och reser från Åmotfors. Träningen idag kommer bestå av ett lågintensivt pass(A1, Z1, G1 eller fettförbränning, vilket som) men med inslag av kortare spurter. 
Slussöppning i Lennartsfors

Det där med lågintensivt var tydligen svårt och det blir lite si och så med det. För när jag kommer ut på de mera öppna fälten efter Koppom så märker jag vilken hjälp jag har av vinden, dessutom så börjar även solen titta fram så smått mellan den annars så gråa himlen. Det är ju så skönt när det är så himla lätt trampat och går undan lite grann. Vid Vännacka så tar jag till höger och när jag når Hämnäs så har jag kört fyra mil. Precis vid fyra mil vill jag starta mina första intervaller. De består av 3st maxspurter på 30 sekunder med fem minuters G1 vila mellan varje. I Hämnäs svänger jag höger mot Korsbyn och E18. Bara en kilometer före E18 är jag klar med min tredje intervall. Alla intervallerna kändes helt okej och jag återgår till att försöka hålla ett G1 tempo.
Lennartsfors
 Ute vid E18 svänger jag höger och kör kanske en kilometer innan jag tar av till vänster vid Rössbyn. Från Rössbyn till Fölsbyn är det en underbar natur. En riktigt svängig och kuperad väg som är jätterolig att cykla på. Dessutom så är nu himlen helt blå och det glittrar så härligt i de små vågorna i sjöarna som ligger efter vägen. Väl framme vid Fölsbyn så viker jag av till höger mot Lennartsfors. Här stannar jag till en stund, för det skall tydligen bli slussöppning. Det har kommit in några båtar från Foxen som skall ner till Lelången och de måste slussas ner. I väntan på broöppningen så hör jag ungars stoj och stim från andra sidan kanalen. De leker på flytringar hängandes efter en motorbåt. För ett ögonblick drömmer jag mig tillbaka till barndomen och får en liten doft av tjära och sjö i näsan.
Alcatraz i Gustavsfors
Från Lennartsfors till Bengtsfors så skall jag ha minst 3st 4 minuters intervaller med 10 minuters G1 vila i mellan. Jag lyckas hålla ihop alla tre till belåtenhet men jävlar vad det kostade på. I Bengtsfors brukar vi alltid stanna till och ta en fika men idag så är jag ensam och struntar i det. Från Bengtsfors och hemåt är det 10 mil. Jag har hitintills tyckt bra om vindarna, men inte nu. Nu har jag vinden rakt i ansiktet och med ens så känner jag hur de där fyrorna slet hårt. Men jag snart är jag uppe vid Gustavsfors och Alcatraz camp! Ja det heter faktiskt så. En härlig liten ort mitt inne i …ingenting. Här är det massor av utlänska kanotister och dressincyklister. Jag stannar och tar några kort men forsätter snart min resa hemåt. Jag har ju 3st 20/40 sek. kvar att köra också! Lika bra att jag tar de nu när jag ändå är utom synhåll för folk, de kan ju tro att man är skvatt galen annars. Åhhhh…..herre gud hur skall jag ta mig hem nu då? Jag är i Årjäng och har 55 km kvar hem. När jag har gjort 20 km av dessa så är jag i Vännacka. En hastig blick på höjdmätaren talar om att om jag kör Finnskogen i stället för Koppom så kommer jag att passera 2400 h/m på resan. Sagt och gjort det fick bli Finnskogen också trots att det är 5 km längre. Men vad är 5 km när jag ändå kört över 220 km tidigare. Jag klarade mitt mål att ligga på G1 i snitt på hela turen vilket var målsättningen idag. En fantastisk dag på cykeln är slut, ja jag också, fast så där skönt slut som man kan bli.

 

   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar