lördag 27 april 2019

Götenetempot (Master cup)

Äntligen så drar säsongen för oss mastercyklister igång. Tidigare år så har premiären skett nere i Skåne och Barsebäck, men i år är det alltså i Götene. Säsongen börjar med ett tempo och som vanligt så är man lite kluven när det gäller tempolopp. Tempo är ju ofta riktigt jobbiga och gör väldigt ont i kroppen, men samtidigt så är det också en tjusning i att vara i sin egen bubbla och varken se eller höra något annat än sin egen andning, det är oftast då det går riktigt bra.
Kom ner till Götene i går kväll. Vi bor på hotell Gustav som ligger alldeles intill målområdet vilket är väldigt skönt. Starten däremot ligger någon kilometer utanför samhället, alldeles vid 44an. Vi är nere i Götene runt sextiden. Innan vi checkar in på hotellet så reser vi iväg till race centrat och hämtar ut nummerlapparna för både tempot och linjeloppet. Medan Annika ser på let's dance på teven så fixar jag det sista med utrustningen och kläderna.
Lördags morgon och äntligen dags för tävling. Vi äter frukost tillsammans med en av mina värsta konkurrenter i klassen när det gäller tempo, Håkan Samuelsson från SMACK(Sigtuna Märsta Arlanda cykelklubb). Håkan verkar ha tränat på bra sedan han ifjol drabbas av en skada. Efter frukosten så tar jag och Annika varsin cykel och reser bort till starten. Det första jag gör är att få cykeln kontrollerad av kommissarien. Den här gången var det inga som helst problem att få den godkänd.
Klockan tio prick släpper starten iväg mig. Vi startar idag med 30 sekunders intervaller och framför mig startar Krister Bergström och Håkan Samuelsson, de två antagligen värsta konkurrenterna i H-60 klassen. Jag tycker att jag startat ganska så kontrollerat och höll ett jämt tryck. Efter några kilometer så börjar det gå uppför, jag ser att jag tagit in några sekunder på Håkan men vill inte förivra mig utan fortsätter att hålla wattsiffrorna där jag vill ha dem. När det brantar till så ser jag att Håkan ställer sig upp. Jag vill sitta ner så länge jag orkar och märker snart att det är till min fördel, så jag sitter ner hela backen upp. Vid vändningen så har jag tagit in nästan 15 sekunder på Håkan och tror att det är för lite. För efter vändningen blir det mycket utför och på slutet av banan är det platt och här vet jag att han är väldigt stark. Men till min fördel(tror jag i alla fall) möts vi av en kraftig motvind. In mot målet i Götene så har jag tagit in några sekunder till på både Håkan och Krister och passerar mållinjen som segrare i Götene tempot för H-60. Håkan blev två och Krister blev trea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar