torsdag 18 april 2019

Mina tummar är för korta!

Jag säger som Ida sa när Emil skulle lära sin syster att svära, "Jävlar i mamma!". Men men så är det, tummarna är faktiskt alldeles för korta för det nya tempostyret. Här gäller det att vara lite innovativ, tänka nytt helt enkelt.
Styret som jag köpte var ju DI2 kompatibelt stod det i annonsen. Ja det var ju sant, om man har fingrar som en gammaldags tjuv, långa och smala. Men min tumme är för kort om jag skall ha DI2 reglage i bromshantagen, jag når helt enkelt inte fram till knapparna utan att släppa styret för att nå fram, och det är inte så bra. Pinnarna däremot är det inga som helst konstigheter med, dom är som dom har varit. Vad gör man då? opererar om handen så att man får tummen på utsidan handen i stället för som nu, mitt i, eller?
Nä det är nog ingen bra lösning, jag får hitta på något annat. Testar något riktigt konstigt. Jag byter sida på reglagen så att knapparna till växlingen kommer på utsidan i stället för insidan. Det borde inte vara svårare att växla med pek eller långfingret än vad det är med tummen? Har försökt att ställa in avstånden på sadeln och styrpinnarna från vevlagrets mitt. Sadeln minst -5cm bakom och pinnarna maximalt 75cm framför vevlagrets centrum. Efter den första lilla provturen så har jag sänkt styret 5mm också vilket innebar att jag får hitta på någon lösning för att fästa kopplingsboxen, jag skulle vilja montera den framför styrstammen eller direkt under styret.
Spännande värre! Nu är det äntligen dags att ta en lite längre provtur med nytt styre och ny sadel, då är det nog bra att ta med lite verktyg om man måste justera lite. Det hela verkar lovande tycker jag. Lite ovant är det att ha ett styre som är 40 cm i stället för 42 cm, och lite konstigt känns det ju att ha växlarna på utsidan av styret. Men på den här cykeln har jag i alla fall bromsar som jag kan justera som jag vill. Nu är det bara små detaljer som saknas. Något att fästa datorn och kopplingsboxen i, men det hoppas jag är på väg innan tävlingspremiären den 27 maj.
Äntligen! nu verkar det som om jag börjar hitta rätt. Större(55-42) och ovalt vevparti med 175,0 mm långa vevarmar gjorde susen. Nu känns det som det har gjort tidigare. Det som nu saknas är ingenting som påverkar själva cyklandet. Hållaren till datorn och fördelardosan för elkablarna lyser med sin frånvaro, men det är inte hela världen. Nu krävs det också att man tränar på tempocykeln också så att man får den där känslan som man bara kan uppleva på en tempocykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar