fredag 12 april 2019

Vecka 15/träningsvecka 28.

Nu börjar tävlingssäsongen! Men innan dess så har jag en veckas träning och ett fystest att se fram emot. Vecka 15 innehåller ett TC 20x45/15, ett KI kort intervall, ett EB 4x8Min + TB1 och två G1 03:00:00. Men till detta så skall det också göras ett fystest och en tävling. Det hela kommer att sluta med att jag i det här fallet ersätter några av träningspassen just tävlingen och fystestet. För att kunna göra mig själv lite rättvisa så behöver jag nog några lugna dagar innan testet på Idrottslabbet i Linköping. Sedan på söndagen den 14 april så är det tävlingspremiär för säsongen 2019. Cykelsäsongen i Sverige startar som oftast med Östgötaloppet och när jag ändå är i Linköping så kan jag lika gärna köra detta lopp även om det är för seniorer. Men ändå en test isig för att se om man hänger med skapligt. För att hinna få några vilodagar innan testet så börjar jag träningsveckan på söndag.

Söndagen den 7 april.

Jag börjar veckan med ett av de två G1 passen på tre timmar. Det blev ett G1 3:00:00 + med skiter älgen i skogen. Ett trevligt pass på fyra timmar och lite över tolv mil. Det är alltid trevligt att cykla ihop med folk som man kan snacka om vad som helst med. Dagen avslutades med en thai buffé på Bergviks köpcenter. Allt som allt så blev det en mycket trevlig helg med många mil på cykeln(ca.   mil), men också 80 mil i bil för att få cykla dessa mil.

Måndagen den 8 april.

Träningspasset idag blev lite motsats till gårdagens. Igår körde jag ju fyra timmar i stället för tre, idag så körde jag två timmar i stället för tre. Totalt set så blir det ju rätt antal timmar, men varför detta hattande fram och tillbaka? Jo idag lämnade jag in bilen på Opel i Arvika och gjorde gemensam sak med träningen och tog cykeln hem via Gunnarskog och på det viset han jag helt enkelt inte köra längre pass. Det här ligger ganska bra i tiden med vad som komma skall framöver.
Men herrejävlar, det blåste en riktigt hård motvind hela vägen från Arvika och upp till "aschtan"(Allstakan). Tack vare den isande nordanvinden så var det också riktigt kallt när jag startade i Arvika. Efter exakt två timmar så är jag hemma på Solliden igen.

Tisdagen den 9 april.

Skadad!! Nej nej nej...det här var inte bra. Idag så körde jag ett kort pass. Jag tog cykeln ner till Arvika efter jobbet för att hämta bilen som jag lämnade in igår. Egentligen en väldigt fin tur på cykel, och den blev inte mindre fin efter att jag svängt av 172an vid Kärrsmossen och tagit vägen över Högboda och Taserud in till Opel. När jag kom fram till Opel och skall hämta ut nyckeln så känner jag att det svider till i höger armhåla när jag skall lägga ner nyckeln i ryggfickan. Först så tänker jag inte så mycket på vad som jag kände, men på hemvägen så känner jag att det blir värre, och nu på kvällen är det riktigt ont. Det känns nästan som att jag fått en sträckning. Problemet som jag känner det är att det blir väldigt svårt att kunna ta i ordentligt. Tur i oturen är ju att jag inte tänkt köra några fler hårde pass den här veckan, men testet och Östgötaloppet är ju i fara.

Onsdagen den 10 april.

Det är riktigt svårt att lyfta högra armen ovanför huvudet, det smärtar riktigt jävligt. Men jag ger inte upp så lätt. Ett mycket lugnt träningspass på Cervélon runt Köla blev det i alla fall. Test av sittställning och det nya styret. Nja, kan man väl säga. Det kommer fortfarande att bli lite justeringar. Jag skall testa att sänka styret 5mm till tills nästa träning. Dessutom så tror jag att jag behöver ha lite styrlinda på pinnarna, de var lite halkiga.

Torsdagen den 11 april.

Idag har jag lindat på styrlinda på pinnarna dessutom så har jag sänkt styret ytterligare lite granna, det här blir spännande. Efter att ha grejat lite med Marias cykel och tempocykeln så ger jag mig ut på en runda för att testa hur det blev. Det blir ju ingen fullfartsträning, men ett ganska hyggligt tempo i alla fall. Körde runt Köla, en sträcka på lite över fyra mil och ca. 500 h/m vilket är en ganska så tuff bana. Det kändes som om jag har närmat mig sittställningen någotsånär, kanske saknas det lite grann. Jag får testa mera nästa vecka. För direkt efter träningen så blev det en sväng till Flogned för att hjälpa tjejerna att montera en jättestor studsmatta. När jag kom dit så var nästan allting redan klart, bara skyddsnätet kvar. Sedan hem och packa inför helgens bravader.

Fredagen den 12 april.

Första helt träningsfria dagen för år. Slutar jobbet tidigare idag, flexar ut två timmar innan arbetsdagens slut. Sedan är det bara att sätta sig i bilen för att köra de drygt trettio milen ner till Linköping. Incheckningen på Quality Hotel Ekoxen går bra och det är bara att installera sig på rummet. Skönt med en dusch och rakning innan man nattar, för i morgon blir det en tuff utmaning men spännande.

Lördagen den 13 april.

Det är inte utan att det är lite pirr i magen idag, nu är det lite upp till bevis om man har tränat ordentligt. Testet i sig är inte så mycket att skriva om, tester av det här slaget är nästan alla lika. Det är resultatet som är intressant. Resultatet blev faktiskt så bra som jag hoppats på, men det är mycket att jobba på ännu. Men nu har jag fått några nya verktyg i verktygslådan. Det viktiga är ju att jag har lagt grunden för att ta nästa steg. Tack Dan för en jättetrevlig men jobbig dag på idrottslabbet i Linköping. 

Söndagen den 14 april.

Idag är det tjuvpremiär för cykelsäsongen 2019. Mastercupen startar den 27 april men eftersom jag är i Linköping så kan jag ändå köra Östgötaloppet. På CK Hymers hemsida skriver man så här om loppet.
"Östgötaloppet inleder även i år den svenska tävlingssäsongen på landsväg och brukar vanligtvis locka en stor del av landets vårpigga cyklister, allt från ungdom till elit. Långa varvet sträcker sig ut på Östgötaslätten och där kan cyklisterna räkna med friska vårvindar. Man skulle kunna kalla loppet för Il giro quando le foglie sono nato, dvs lite poetiskt Loppet då löven föds".
Det är normalt sett en ganska så hetsig tävling, alla vill visa hur pigga och starka de har blivit under vinterträningen, lite som kalvar på grönbete.
Jag känner mig inte speciellt trygg i en klunga på 100 man så jag ställer mig längst fram. Starten går och tempot blir ganska högt ifrån början. Första långa backen går jag i spetsen på klungan sedan ligger jag långt framme hela långa varvet. Här är det relativt lugnt, vist vissa partier får man bita i ordentligt i vinden. När vi kommer in för varvning och ska ge oss ut på de korta varven så känner jag mig ganska nöjd med att ha kunnat följa med i senior klungan. Jag backar ner i fältet medvetet, jag har inget att bevisa i den här klassen utan jag har fått svaren jag ville ha. Dessutom så vill jag inte riskera något nu så här i början av tävlingssäsongen. Jag sitter med resten av tävlingen och rulla in som 25a. Enormt nöjd med helgen sätter vi oss i bilen för att bila 30 mil hem till Åmotfors. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar