lördag 20 april 2019

Vecka 16/träningsvecka 29.

Efter att ha fått de nya testvärdena av Dan Karlsson på idrottslabbet i Linköping så är det dags att ändra inriktning på träningen. Hitintills så har det varit mycket kortare intervaller men nu skall det bli lite längre och fler på tröskeln än tidigare. Den här veckan skulle jag egentligen kört Ett EB 2x20Min %, ett EB 3x8Min + 20Min G1, två TC 20x45/15 och ett G1 04:00:00Ink 5Sek max varje halvtimme. Dessa kommer jag att modifiera lite så att de bättre kommer att passa min profil. T.ex. så kommer jag att byta bort åtminstone det ena, kanske båda TC 20x45/15 passen till något annat, vi får se.

Måndagen den 15 april.

Jag börjar dock veckan med ett återhämtningspass. Det känns som om det är nödvändigt efter en tuff helg. Annika gjorde premiärtur på racern så jag hängde med henne istället. En ganska så skön tur på tre mil i ett alldeles lagom tempo för min del. Skönt att bara cykla och blicka tillbaka lite på helgen som gick. Jag är otroligt nöjd med hur jag genomförde Östgötaloppet, och framför allt att jag kan sitta med i seniorklungan, det är jag mest förvånad över.

Tisdagen den 16 april.

Dan kom ju fram till var att jag behöver köra längre tröskelintervaller så idag tänkte jag testa att köra ett pass med 3x15 min på tröskel och avsluta med 1x10 min precis över tröskeln. Vi får se hur det går. Lite mekande med tempocykeln innan jag kan ge mig iväg idag. På med watt pedaler och en hållare till en vattenflaska. Kör femton minuter uppvärmning innan jag drar på med den första femtonminuters intervallen. Den ligger lite för högt men det är svårt att hålla wattsiffrorna jämna när man är ute. Efter femton minuters hårdköra så är det två minuters aktiv vila innan nästa femtonminuters intervallen. Snittmässigt så håller jag intervallerna där dom skall vara och den efterföljande tio minuters intervallen ligger lite högre än de andra intervallerna. Det skall den också göra. Härligt, nu femton minuters nedvarvning sedan är träningen över. Men jag har nästan en mil kvar hem och det är helt perfekt för att kunna trampa ur benen ordentligt.

Onsdagen den 17 april.

Efter gårdagen ganska så tuffa pass så får det idag bli ett monark pass med mera precis belastning. Passet är ett EB 3x8 min +20 min G1. Nu börjar det bli riktigt varmt att sitta i källaren och köra, men samtidigt så är det riktigt effektivt. Passet från igår satt nog mer i benen än vad jag först trodde. Det var riktigt tungt att köra dagen pass trots att jag var riktigt disciplinerad och körde intervallerna innanför det wattfönstret jag har.

Torsdagen den 18 april.

Eftersom jag kände av träningen såpass mycket igår så väljer jag att ta ett lite lugnare pass idag. Men innan jag skall ut och köra så skall jag byta vevparti på tempocykeln. Idag har jag ett 53-39 med runda klingor och 175,0 mm vevarmar. Skall ta och byta till 55-42 med ovala(Rotor) klingor och 175,0 mm vevarmar i stället. Jag har kört med dessa de sista åren och har trivts jättebra med ovala klingor.
Träningspasset blev ett G1 3:00:00 med en relativt lugn start. Problemet är att det är svårt att hålla sig lugn när det är så pass roligt som det är. Naturligvis blev det totaltsett för hårt för att vara ett G1 pass. Men nu gäller det att få i sig mycket mat och dricka för det kommer att bli en hel del träning i påsk.

Fredagen den 19 april.

En riktigt tuff dag på cykeln. Körde först ett EB 3x20 min pass på tempocykeln. Detta passet körde jag runt finnskogen. Senare på dagen blev det ett återhämtningspass med Annika, vi körde runt Köla. Nu känns det i benen kan jag säja, det är länge sedan jag hade så ont i låren. Men samtidigt så förstår jag att det är just sådan här träning som jag saknat.

Lördagen den 20 april.

Träningsvecka är redan klar och dagens träning är bara bonus egentligen. Klocka sex  i morse startade jag ett styrketräningspass på atletklubben i Åmotfors. Efter styrketräningspasset så blev det
dusch och frukost. Lite brådis idag för vi skall hinna med en del saker. Vi har bland annat smyckat ut våran tandemcykel med diverse påsk attiraljer inför påskbrevsutdelningen. Så som björkris, fjädrar, kaffekokare och naturligtvis en svart katt ingår i attiraljerna. Tror att vår utsmyckning vållade större entusiasm hos mötande personer och bilar än vad det gjorde hos barnbarnen, fast de tyckte allt att det var lite kul i alla fall. Senare på dagen blev det lite grillning innan pass två förverkligades. Ett tabatapass på monarken.
GLAD PÅS PÅ ER ALLIHOP.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar