lördag 6 april 2019

Vecka 14/träningsvecka 27.

Förra veckan avslutades med att jag på söndags morgon reste till atletklubben och körde ett morgonpass och nu var jag där extra tidigt. Redan klockan fem(vintertid) stod jag vid dörren. Annars så var söndagen en lugn och harmonisk dag. Bilstädning och trädgårdsarbete med krattning och gödsling av gräsmatta och lite annat smått och gott. Skönt med en sådan dag nu när de riktigt långa passen börjar! Och det är ju tur att det blivit sommartid så att det är ljust längre på kvällarna. Den här veckan är det två stycken G1 pass på vardera fyra timmar. Dessa pass innehåller också fem sekunders maxspurter varje halvtimma. Men det är också två stycken TC pass, 20x45/15. Tjugo intervaller på vardera fyrtiofem sekunder med femton sekunders vila i mellan. Alla intervallerna skall helst ligga 20% över ftp värdet. Som om att inte detta skulle vara nog så är det också ett EB 4x8 min som dessutom avslutas med en styck tabata! Jaja.. det här blir nog en jobbig vecka. Veckan kommer förhoppningsvis att avslutas med ett gemensamt pass med Sub-7 Östergötland nere i Motala.
Ny månad och nu börjar det så smått att dra ihop sig till tävlingssäsong. I slutet av den här månaden drar mastercupen igång, men innan dess så hoppas jag på tävlingspremiär den 13 april. Då går nämligen Östgötaloppet runt omkring Borensberg, med start och mål vid Ljungs kyrka men dit är det ytterligare två veckors träning.

Måndagen den 1 april.

Så ivrig att komma iväg på dagens pass så jag valde fel fyratimmarspass i cykeldatorn. Men det gör inte så mycket. Ett G1 på fyra timmar skiljer sig inte så mycket åt. Det jag skulle ha kört innehöll fem sekunders spurtintervaller. Det jag körde innehöll 5.st 130 kadens intervaller på en minut vardera i stället, no big deal. Det blev ett härligt pass och det kändes riktigt bra hela tiden. Startade med att köra upp till Adolfsfors och över Bôrsta, därefter över Solberga ner till Adolfsfors igen. Därifrån till Koppom, men via Skillingmark. Från Koppom via Vännacka, Sulvik, Ottebol och hem. Passet blev 125 kilometer och fyra timmar och tretton sekunder! Lite mörkt och kyligt på slutet men det gick bra. 

Tisdagen den 2 april.

Idag är jag tillbaka inne igen. Även om det är skönt att vara ute och träna så är det en del pass som lämpar sig bättre på monarken. Det är lättare att kunna hålla watt siffrorna på rätt nivå. Innan jag började träningen idag så reste jag till Charlottenberg och hämtade ett paket från Wiggle, undrar vad det kan vara? När jag kom hem så körde jag ett TC 20 x 45/15. Tyckte uppvärmningen gick lite tung och pulsen gick snabbt upp men efter ett tag så stabiliserade det sig. När intervallerna startade så gick det bra. Jag lade nivån ganska högt på intervallerna i början och trodde nog att jag gått ut för hårt. Men man klarar mer än vad man tror och snart var tjugo intervaller i hamn. När jag efter träningen analyserar siffrorna så ser jag att intervallerna som skall ligga 20% över min ftp i själva verket har legat 31% över. Riktigt nöjd med träningspasset går jag efter att ha duschat ut i garaget och byter bakdäck på Tarmacen. Det var fruktansvärt slitet och behövde verkligen bytas innan helgen. 

Onsdagen den 3 april.

I dag är det en stor dag, idag fyller äldsta barnbarnet 12 år! Herre gud, vad tiden rinner iväg? Det blir ju naturligtvis kalas för Simon, så idag får jag ta ett kort pass i stället så att jag hinner med tårtan. Innan tårtkalaset drar igång så körde jag ett TC 20x45/15 pass på monarken. Idag började jag lite lugnare än igår, men ändå högre än 20% över min ftp. Det här var veckans andra monark pass och nu återstår bara ett EB 4x8 min +tabata innan monark veckan är i hamn.

Torsdagen den 4 april.

EB 4x8 min skall ju köras på ftp tröskeln och ibland kan det vara tufft. Lägger man till ett tabata pass direkt efter, ja då blir det riktigt jobbigt. Ännu jobbigare blir det om man lägger ribban lite högre än vad man behöver göra! På de fyra inledande åtta minuters intervallerna så låg jag trettio watt över mitt ftp. Vilket gjorde att jag inte orkade hela vägen hem på den efter följande tabatan. Den blev både seg och lägre än vad jag egentligen önskade.

Fredagen den 5 april.

Innan dagen träning så reste jag och äldsta barnbarnet (Simon) till XXL i Charlottenberg. Jag hade lovat Simon en ny cykelhjälm, så det fick bli en BMX hjälm. De ser ju lite tuffare ut än de andra hjälmarna dessutom är hjälmar färskvara så det är bara bra att byta ibland. Men när jag kom hem så tog jag en sväng runt Köla. Strax över en timmas ftp intervall blev det, det var inte meningen, men så blev det i alla fall. Efter hemkomsten så fick det bli cykel mek. och tvätt, jag skall ju till Motala i morgon och träna med sub-7 Östergötland-Idrottslabbet och då är det bäst att ha en ren cykel. Lite lång resa för att träna kan man ju tycka och ja det är det men det är lite spännande också.

Lördagen den 6 april.

Tidig morgon idag! Redan klockan halv sex sätter jag mig i bilen för att resa till Motala, idag är det träning med Sub 7-Östergötland - Idrottslabbet Linköping. Det här kommer att passar mig, jag har ett G1 på fyra timmar kvar den här veckan. Vi börjar i ett ganska så makligt tempo, men det varar inte så länge. Efter fyra mil så börjar det vara folk som får lite problem att ta några förningar. Efter fikastoppet som förövrigt är efter ganska exakt tio mil så är det några som tar en lite kortare väg hem, vi som vill köra lite längre har ca sju mil kvar. Inemellan så går det riktigt fort och vi försöker köra på i en ganska så besvärlig vind. Typiskt örskötaslätten, helt öppet och nästan alltid vind. De sista milen är vi inte så många men vi som är kvar tömmer de sista krafterna som finns kvar, åtminstone gör jag det. För min del så avslutas dagen med en bilresa på trettio mil, men det var det faktiskt värt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar