fredag 26 april 2019

Vecka 17/träningsvecka 30

Påsken är över och nu börjar äntligen säsongen för oss master cyklister. Träningsveckan innehöll från början två stycken TCSI pass(extrema spurtintervaller) och ett G2 på en timma. Men nu vill jag köra mera tempo så spurtintervallerna kommer att bytas bort men G2an kommer jag att köra. Dessutom så har jag ju också två tävlingar. Ett tempolopp(Götenetempo) och ett linjelopp( Kinnekulleloppet). Tempot är en mysig bana som har start och mål på olika ställen. Banan har en stigning upp till vändningen, men i övrigt inga större svårigheter. Linjebanan är nästan lika dan. Relativt enkel men med en riktigt tuff backe vid varvning och målgång. Vad värre är är att jag förutom skadan i axeln har gått och blivit förkyld. Axelskadan har blivit sämre och nu gör det konstant ont, fast i olika nivåer. Förkylningen påverkar inte cyklandet nämnvärt så länge man inte har feber. 

Söndagen den 21 april.

Satte mig i bilen och reste till Kil vid åtta tiden på morgonen, skall träffa Andreas Rundqvist och Stefan Blomqvist där för en lång cykeldag, hoppas också att Sarah Carling möter upp efter vägen.
Oj vilken dag det blev! Strålande sol och varm och skönt, Sarah mötte vi efter några mil och hon vände om och följde med oss in till Sunne. Efter lite snack så fortsatte Stefan, Andreas och jag upp emot Gettjärn och Gräsmark för att ta oss över till Torsby. Vid Toria hallen tog vi en fika innan vi fortsatte färden över Olebyn, Lysvik och Mallbacken. Munkforshöjden över till Munkfors och därifrån tog vi Klarälvsbanan till Deje, över Dömle, Appertin och tillbaka till Kil. En mycket trevlig resa på 208 kilometer över 2000 h/m och nästan sju timmar.

Måndagen den 22 april.

Idag så känns det i benen efter gårdagen långa tur, men jag skall köra G2 passet som är på en timma. Tar tempocykeln och kör runt Köla. Testade samtidigt med det heltäckta bakhjulet. Efter en något seg start på träningen så lossnar det efter ett tag. Den första milen är också väldigt kuperad och det gör ju att snitthastigheten är låg, vilket gör att man blir lite frustrerad. Men så börjar man hitta flytet och det går bara bättre och bättre tycker jag. Cykeln fungerar precis som jag vill att den skall göra så nu börjar jag trivas riktigt bra med den. Passet var ju meningen att vara ett G2 pass, men i själva verket så blev det ett tröskelpass i stället.

Tisdagen den 23 april.

Jag har fortfarande inte suttit på linjecykeln i år, så det är nog dags att lufta den lite. Bra att kolla så att allting fungerar. Så idag blev det premiärtur på Vengen. Jag hängde med Annika runt Köla. Det blev en återhämtning runda, en alldeles lagom tur på ca. 40 km. Lite blåsigt blev det på sina håll men annars en helt underbar vårdag.

Onsdagen den 24 april.

Annika jobbar kvällen och då passar jag på att ta en lite längre runda på cykeln. Det blåser ganska så hårda vindar och ser mörkt ut på himmelen, kanske blir det regn? Jag kör ett distanspass med inslag av EB intervaller. Körde tre stycken femtonminuters tröskelintervaller och därefter skulle jag köra ganska så lugnt för att få trampa ur benen. Men det blåste väldigt hårt och det var ibland sådana kastvindar att det var svårt att hålla balansen. Inte blir det lättar när man har högprofilsfälgar. Efter Vännacka så får man ju lite skydd av skogen, men då går det uppför ganska så länge innan det vänder och utför till Sulvik. Det blev inget regn men blåsten fortsatte tills sent på kvällen. Efter tre timmar och 100 km så kliver jag i alla fall av cykeln efter dagens pass.

Torsdagen den 25 april.

Lugn träning idag. Mest för att bara trampa runt lite men också för att få köra lite mera på linjecykeln innan helgen. Vädret är lite gråmulet och det blåser fortfarande ganska mycket. I dag så blev det lugnt på riktigt! Benen känns riktigt tunga men jag hoppas att de blir piggare till tävlingen. Körde en sväng runt Ränken och Köla. Efter dagens träning så blev det lite cykelvård inför tävlingarna till helgen.

Fredagen den 26 april.

Idag är det ingen träning, idag är det resdag i stället. Slutar jobbet lite tidigare för att vi inte skall komma ner alldeles för sen på kvällen. Resan är inte allt för lång den här gången, vi skall bara på andra sidan av Vänern, nämligen till Götene. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar