lördag 29 augusti 2020

Vecka 35 & Träningsvecka 36 säsongen 2020

Måndag och ny vecka. Tycker att veckan börjar bra åtminstone. Kör en runda runt Finnskogen(74 km) efter jobbet. Känns faktiskt ganska så inspirerande trots att det blåser en hel del. Det känns i luften att hösten är här. I de skuggiga partierna runt finnskogen kändes det riktigt kyligt. Körde på ganska så hårt hela tiden och höll ett G2 tempo hela vägen hem till Åmotfors.

Tisdagens runda blev lite kortare, idag körde jag runt Köla igen. Jag vet inte hur många varv jag gjort runt Köla genom åren, men det är många. Eftersom de flesta träningar jag kör är just rundor så får man ju ta det onda med det goda. Har man två mil i motvind så är det oftast också två mil i medvind. Idag var just en sådan dag. Kraftig motvind till att börja med som på slutet övergick i medvind, fast jag tyckte inte att jag fick lika mycket hjälp som det gav motstånd i början. Träningen i övrigt var som gårdagens träning. Lite kortare dock, drygt en timma i G2 tempo blev det i alla fall.

Onsdag, efter tre dagar med cykling så var det på tiden att ta en vilodag tyckte jag. Vi reste till Charlottenberg och handlade i stället. Det är nu märkligt tomt på både parkering och i affärer igen. Parkeringen utanför Biltema är i och för sig jäkligt stor så den ser ganska öde ut annars också, men nu var det kanske ett tiotal bilar just vid entrén, annars lyste hela området tomt.

Torsdag och jag tog en härlig runda på dryga fem mil. Körde Flogned, Bålstad, Rudsgården, Bodafjället, Sulvik, Ottebol och hem till Åmotfors igen. En härlig runda i en fantastisk natur. Höll ett G2 tempo i medelvärde genom passet. Det var om än lite lågt, så ändå innanför min min gräns. får se hur det blir under helgen nu. Jag hade tänkt ta en riktigt lång tur men nu ser det ut att bli regn både lördag och söndag. 

Fredag blev det lugnt inför vad som skulle ske på lördag. Tvättade crosscykeln och lagade en punktering. Annars så blev det inte mycket gjort.

Lördag och klockan är straks efter åtta på morgonen när det rullar in en bil i grusgången. Två små barn kliver ut ur bilen!... nej nu ser jag ju vem det är.. Bengt och Stefan "blomman". Nu saknas bara Jakob. Straks innan nio kommer även Jakob och vi gör oss i ordning inför dagens cykel runda.

Innan avresa från Solliden så ser ju alla pigga och förväntansfulla ut. Alla var inte riktigt lika pigga på slutet av dagen kan jag säga. Initiativtagaren till dagens runda visste inte riktigt var han var de sista två milen, med både dubbelseende och i övrigt ganska snurr i bollen så var det med nöd och näppe att han kom med hem. Turen gick på både asfalt och grusvägar. Det var övervägande grusvägar och dessa var mycket fina. Visst fanns det partier som var mindre bra, men  av den 154 km långa turen så var kanske 1 km med sämre underlag. Naturligtvis så fick vi en punktering på just detta parti. Detta var inte den enda punkteringen men den här var inte planerad i alla fall. Den andra punkteringen var riktigt dramatisk. En av cyklisterna körde ner i ett riktigt jävla "pôtthôl" med vett och vilja. Till hans förvåning så försvann alla siffrorna från cykeldatorn en kort stund. När de kom tillbaka så hade det kastat om siffrorna så han viste inte vad som var vad. Nu var det inte bara siffrorna i cykeldatorn som försvann, det gjorde även luften i hans framhjul. Luften i cyklisten var också borta, men det skedde mycket tidigare. Vi fick ju hjälpa den här cyklisten med att laga punkteringen, och sedan fick vi hjälpa honom upp på cykeln igen. För efter "pôtthöls" smällen så hade han blivit sopran, och hade stundtals svårt med både rörelse och tal. Nötterna kom tydligen ganska snabbt på plats igen för vi kände igen honom på jargongen.
Denna trevliga runda avslutades sedan med en trerätters middag på Solliden. Till förrätt var det Wasa knäckebröd till varmrätt en välstekt gris som avslutades med bullar och kaffe.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar