lördag 21 april 2018

Götene tempot(Swe-Cupen)

Fredags middag och jag sätter mig i bilen och reser ner till Götene för att köra Götenetempot. Efter incheckning på hotellet så ger jag mig iväg ut med tempocykeln. Men herrejävlar vad det blåser! Jag vågade inte ner i pinnarna en enda gång.
Lördag morgon startar med hotellfrukost. Har bestämt mig för att låta bilen stå kvar vid hotellet och köra uppvärmningen från hotellet till starten istället.
Borta vid starten är det full aktivitet. Alla ungdomar har startat och veteranerna har rullat in för att få sina cyklar kontrollerade, så även jag. Inga som helst problem visar det sig. Vore konstigt annars. Har kontrollerat cykeln ett antal gånger får VM i Frankrike tills nu och aldrig några problem, vilket det inte borde vara heller eftersom jag inte skruvat på den någonting efter VM. Men när det är min tur att gå in i startfållan så kontrolleras cykeln igen(vilket är brukligt), men nu med resultatet att både styrpinnar och sadel är en centimeter för långt fram!!! Men va fa´n säger du, skriker jag åt kommissarien? Du kan inte mena att det blivit fel på både styre och sadel på tio minuter när jag inte rört cykeln?? Samtidigt ropar startern "Flognfeldt Skoghall". In i startfållan fem sekunder innan start och iväg utan att ha hunnit ändra på cykeln.
Trots detta så koncentrerar jag mig på cyklandet och hittar snart rytmen. Det blåser idag också fast inte så mycket som det gjorde igår. Jag bestämde mig redan igår kväll att gå ner från 808or till 404or på framhjulet, tror att det var förståndigt. Fram till vändningen tycker jag att jag har kontroll på vad jag gör. Men sedan tappar jag fokus och blir lite bekväm. Vill liksom inte offra mig det där lilla extra. Trotts det så går det lite bättre rent fysiskt mot vad det gjorde på Örestads tempot. Jag vann min klass före Anders Jarfors från Jönköping, men jag vet också att jag måste prestera bättre över ett helt tempolopp om jag skall kunna mäta mig med Martin Collander från Rocket Racing Sweden. Martin som oturligt fick ryggskott när han var på väg till förra helgens tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar