torsdag 19 april 2018

Vecka 16/träningsvecka 27

Vi är nu framme vid träningsvecka sexton. Tävlingarna har kommit igång och som vanligt så startar säsongen med en rivstart, tre tävlingshelger i rad plus att man skall hinna med att träna.
Men innan jag berättar om träningen den här veckan så måste jag bara skriva om några små saker som hände nere i Barsebäck. Efter frukosten på lördag morgon så skulle jag gå tillbaka från gemensamma köket till vårt rum. Annika hade låst dörren men jag hade fått med mig nyckeln. In med den i låset och vrida om...vrida om! Va, är det fel rum? Nyckeln gick inte att rubba åt något håll! Jag gick tillbaka till köket och Annika för att förklara hur det låg till. Då kom vi på att vi har ju ett fönster uppe, en snabb överläggning resulterade i att jag klängde mig in genom fönstret som en inbrottstjuv, vilken tur att ingen såg oss. På söndagen var det dags igen, fast den här gången blev både jag och Annika innelåsta när vi skulle lämna in nyckeln inne i service byggnaden. Dörrvredet gick bara runt runt och ingenting hände. Men va fa'n säger jag, vi hoppar ut genom fönstret! Njaa...säger Annika. Men till slut så ser vi ingen annan lösning. Sagt och gjort, från bastuns fönster hoppar jag ut. Nu är det din tur, säger jag till Annika. Som alla andra kärringar så har hon problem med handväskan. Till slut så ålar hon sig i alla fall ut på fönsterkarmen. Jag står med armarna uppsträckta mot Annikas bakre regioner när hon vänder på huvudet och utbrister, hej kan du låsa upp dörren? På trappan står det en mycket förvånad Polack och glor. I can not understand, do you speak English säger killen med något uppspärrade ögon. Jag försöker vara lite rolig, så jag säger "It is not every day you break out of a building". Ett tag blir jag faktiskt lite tveksam om han överhuvudtaget kommit att låsa upp dörren, men så frågar han, is there a sauna inside? Yes, ther is a sauna inside säger Annika. Först då låser han upp dörren och släpper ut Annika genom dörren. Äventyret i Barsebäck avslutas senare på dagen med linjeloppet.

Den här veckans träning består av två pass TC 60/120, ett EB 2x20minuter(&) och ett G1 pass på fyran timmar med fem sekunder maxspurter varje halvtimme.
Jag började veckan på måndag med att köra ett TC 60/120. Jag orkade faktist med sjutton intervaller.
Ett TC 60/120 pass är extrem höginsiv intervallträning. Man kör så många intervaller på en minut på tröskel + 50 % som man orkar med 2 min vila på 100 watt mellan intervallerna. Man skall orkar minst 10 st. om man ligger på tröskeln + 40 %, det handlar mest om vilja till att börja med. Tisdag körde jag ett EB 2x20minuter(&). Ett över och under tröskelpass. Jösses vad sega benen var på slutet av träningen. Pulsen motsvarar inte belastningen längre, kanske något nerkörd i kroppen?
Onsdag fick bli en vilodag, med betoning på vila. Jag och Annika tog en runda runt vackra Köla i ett behagligt tempo. Efter hemkommsten så fick det bli lite cykelvård inför lördagen och söndagens tävling. Torsdagsträningen var tung, riktigt tung. En repris på måndagsträningen men med den skillnaden att jag bara orkade med 11 intervaller. En förklaring är att benen kändes väldigt tunga, och anledningen till det är nog att alla intervallerna låg ca 20 watt över måndagens träning. Efter träningen så är det bara att packa bilen så att den är klar för avfärd till Götene. Reser direkt från jobbet och hoppas hinna med att test cykla tempobanan i alla fall.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar