söndag 22 april 2018

Kinnekulleloppet(Swe-Cupen)

Tidig start i dag. Redan 08:45 gick starten för oss i H-55 uppe vid Högkullen, toppen av Kinnekulle. Två varv skulle vi avverka, ca 59 km och idag var det flera riktigt bra cyklister med. I dag var det mycket roligare att köra än förra helgen, i dag så var det fler som tog ansvar när någon försökte sig på att gå loss.
Direkt efter start så bär det av utför i tre kilometer före det svänger tvärt vänster. Efter svängen så är det en kille som kör H-sport som sätter fart. Walter Gabrijelcic från Aktivitus Sports Club tar upp jakten och snart är han ifatt killen. När så "Walle" har nått fram till killen så sätter Stig Andersson Plate från Uddevalla CK fart, och får hela klungan efter sig. Snart är vi ifatt "Walle". Efter fem kilometer når vi fram till Österplana, gårdagens vändpunkt på tempot. Det görs hela tiden små försök till att komma loss men ingen får något utrymme. När vi passerar Hjulets café efter åtta kilometer så får vi en åker på höger sida av oss. Ute på åker är det säkert 20-30 hjortar på springande i riktning mot den väg vi kommer på!. Alla hjortarna hinner som tur är över vägen och vi kan passera utan att det händer något.
Vid Kinne-Kleva, efter 10 kilometer svänger vi tvärt höger och kommer in på en riktigt mysig smal väg. Men den blir snart ännu smalare och ännu mysigare. För vid Olof Skötkonung minnessten svänger vi höger igen. Nu börjar det dessutom bli några mindre backar som några av oss försöker att höja tempot i, men ingen får något utrymme. Efter 18 kilometer så kommer vi ut på en större väg igen och passerar Västerplana Kyrka. Vi är några cyklister som försöker att få till ett samarbete, men hela tiden avbryts det av som inte vill ta sin del av jobbet. Därför så stannar det hela tiden upp. Efter 21 kilometer passerar vi nästa otroligt vackra kyrka, Medelplana Kyrka. De flesta börjar att inrikta sig på den beryktade backen.
Så efter 27 kilometer viker vi av in i första delen av backen. En brant rackar som efter ca 300 meter övergår i en mera åkbar del. Anders Carlestam från CK Dainon har fått en liten lucka. Men vi jobbar på bra i backen som efter 28 kilometer så brantar det till igen i några hundra meter innan det återigen blir lite mera åkbart. Fortfarande kör vi kontrollerat i klungan. Sista tre fyra hundra metrarna innan toppen så blir backen nästan brutalt brant och just som vi passerar toppen och går ut på andra varvet så sätter vi riktig fart utför.
Det är regerande världsmästaren i H-60 Krister Bergström  från Fredrikshofs IF som verkligen sätter upp tempot, och nu delar sig klungan i två grupper. Andra varvet blir ungefär som första, så det händer inte så mycket. Alla väntar säkert på målbacken igen, alla utom Stig som förstår att de som blev avhängda i backen snart är ifatt oss om vi inte samarbetar. Men det blir ingen ändring. Det fungerar ett bar förningar innan någon inte går fram igen. Det slutar med att precis när vi viker av in i backen på för andra och sista gången så är de som varit avhängda i svansen på oss. Den här gången blir det lite tuffare i början av backen, alla vill vara först. Jag tar det lite lugnt i början och hoppas på att mittdelen av backen är mitt parti. Jag tycker att jag sitter bra med hela tiden och har egentligen inga problem. Men så höjer någon tempot och jag känner direkt att oj det här blir tufft. När sedan backen brantar till den sista delen så måste jag sätta mig ner. Det nyper riktigt jäkligt i benen och jag måste släppa "Walles" hjul som jag haft framför mig ett tag. Jag tar mig i mål som sexa och får nog helt enkelt vara nöjd med det så länge som jag väger som jag gör.
Vinner gör Ulf Jakobsson från Stockholm CK före Stig Andersson Plate Uddevalla CK och Håkan Petersson  Rocket Racing Sweden.
I den totala cupen har jag skaffat mig ett hyggligt läge efter två tävlingshelger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar