lördag 28 april 2018

Vecka 17/träningsvecka 28

Träningsvecka 17 innehåller en hel del mängdträning, och jag undrade faktiskt i början av veckan hur i hela friden jag skall hinna med!
Hur som helst så startades veckan med en vilodag. Tisdagen däremot blev allt annat än vilodag. Ett G1 pass på fyra timmar med max spurter varje trettionde minut(5st). Fyra timmar är ju ett tag så det blev en runda över Finnskogen till Vännacka. Därifrån till Rössbyn vid E18 mellan Töcksfors och Årjäng. Från Rössbyn till Årjäng och hem över Köla. en lite nätt tur på 13 mil! Kan ju också säga att de första 6-7 milen så regnade det också.
Onsdagens träning var med något trötta ben efter gårdagens distanpass. Passet blev ett fartpass x 3.
Fart=maxintervaller, tävlingsinriktad högintensiv mjölksyraträning. Man kör 60 sek maxsprint med aktiv vila(G1 i 9 min)mellan varje intervall, upprepat tre gånger. Efter tredje så kör minst 15 min mycket lugnt. När det har gått femton minuter så kör man 20 sekunder på absolut max, varvat med 40 sekunder lugnt (rulla). Upprepat tre gånger. Efter tredje så kör minst 15 min mycket lugnt. Sista intervallblocket så kör man 40 sekunder på absolut max, varvat med 20 sekunder lugnt, detta upprepas också tre gånger. Passet avslutades med tjugo minuter väldigt lätt cykling. Phuuuu!!! den var jobbig. Knäna står fa'n rakt ut på sista intervallen.
Torsdag och det regnar när jag kommer hem från jobbet, ett kallt och isande regn. Men jag trotsar regnet och ger mig iväg på veckans andra långa pass. Ett G1 på fyra timmar skulle avverkas. Den här gången utan några fem sekunder igångdrag. Men alla långa pass har ett annat inslag. Att sista timman köra en minut med min. 130 i kadens varje tionde minut! Trotts att dessa en minutare skall köras på mycket lätta växlar så är de riktigt jobbiga. Passet går bra trots en dålig start med regn. Regnet upphörde efter några mil och vädret blev faktiskt ganska så bra till slut. Fredag blev det vilodag och lite ute jobb i trädgården i stället. Regnet formligen vräkte ner och det såg nog konstigt ut när man står i regnkläder i hällande regn och tvättar cykeln.
Veckans sista pass var ett långpass på minst fem timmar! Det låter kanske vansinnigt att ge sig ut och cykla så länge, men icke. Med ett riktigt trevligt sällskap i form av klubbkamraterna Jakob, Stefan, Andreas, Ola och Stefan("Blomman") så är det inga som helst problem. Från Åmotfors begav vi oss mot Bengtsfors. Lite gråkallt på förmiddagen var det allt, men vi fick snart upp tempen i kroppen. När vi kört tre mil så möter Ola Torängen upp oss, han kommer från Årjäng och vänder om för att hänga på oss. Det hela rullar på bra neröver men fem kilometer före Bengtsfors så kommer det en våldsam hagelskur. Den övergår dock snart i regn och det känns förjävligt kallt. Av tio gånger jag och Jakob rest till Bengtsfors så har det banne mig regnat nio av dessa, och då spelar det ingen roll vad SMHI har lovat, det blir regn i alla fall.
Efter fikapausen så beger vi oss iväg upp mot Lennartsfors. Kan man tänka sig, bara någon mil efter Bengtsfors så lyser solen! Ola hänger med oss tills vi har tre och en halv mil kvar till Åmotfors. Vi andra fortsätter hemåt, där väntar mat som Annika har fixat åt oss. Kassler och vitlöksgratäng med glass och kaffe får avsluta en fantastiskt fin cykeldag med trevliga kamrater. Det blev 223 km och 2306 h/m fördelat på sex timmar och fyrtiotre minuter. Tack allihopa för trevligt sällskap, och ett stort TACK till Annika som fixade käket efteråt åt oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar