måndag 10 juni 2019

Stockholm 3-dagars(Master-cup)

Tre dagars tävling i Stockholm har blivit en återkommande event. Två GP lopp(Arlanda och Södertälje) och ett linje som går i Nynäshamn. Första upplagan av Stockholm 3-dagars så körde man ett tempo i Södertälje, det saknar jag faktiskt. Dels för att banan var väldigt fin, men också för att det är mera rättvist om man blandar disciplinerna. Men man får göra det bästa av det i stället. Tävlingarna börjar den 7 juni med Arlanda Test Track Märsta. Fortsätter sedan den 8 juni med Kringelloppet i Södertälje och avslutas den 9 juni med Falkenloppet i Nynäshamn.

Arlanda Test Track.

Reste från Åmotfors vid tolvtiden på dagen. Skall hämta upp "Blomman" i Kil och Andreas i Karlskoga. Andreas är den som startar först av oss, jag startar sist av oss Skoghalls cyklister och inte förrän kl.20.10. Tävlingen körs som korta varvlopp på en 2,4 km helt avstängd motorövningsbana söder om Arlanda.
Banan är bred med några knixiga svängar och endast måttligt kuperad. Målrakan är lite lurig, den är mycket längre än man tror och går lite svagt uppför i början.
Starten går precis klockan 20.10 och vi ska köra tio varv. Jag lägger mig fyra fem i klungan och det går inte speciellt fort på första varvet. Just när vi kommer ut på målrakan innan varvningen så går jag upp i spetsen och får faktiskt en lucka. Nu är det här inget försök på utbrytning utan mer en tempo höjning från min sida. Men det gör i allafall att klungan sträcks ut och att de sätter lite fart. I slutet av andra varvet är klungan återsammlad. Men nu har tydligen flera i H-50 vaknat till liv i alla fall. På det fjärde varvets början så är det två stycken från just H-50 som försöker skapa något, jag hänger på och vi får en liten lucka till klungan. Men så i en kurva så börjar jag trampa lite för tidigt och drar pedalen i asfalten. Ljudet av pedalskrapet mot vägbanan gör att de två vänder sig om och tittar vad som händer. Troligen ser de också att klungan är ganska nära för de slår av på tempot. Jag tittar ner på cykeldatorn och ser att det saknas både kadens och kraft. Fa'n, helt nya kraft pedaler och skrot efter bara några minuters körning. 
Klungan kommer ifatt oss och jag sjunker ner till mitten på den. Varven går och som vanligt här på Arlanda så blir det en klungspurt. Jag ligger lite dåligt till just där målrakan börjar, men tar mig sakta framåt i klungan. Till slut så blir jag väl ungefär runt 15e 20e man men tre i H-60 klassen. Åt omöjlige Krister Bergström från Fredrikshof finns inget att göra. Jag är heller aldrig riktigt nära att passera Stig Andersson Plate från Uddevalla CK som blir tvåa. Utan får finna mig i att ta den sista pallplatsen. Men jag är inte helt missnöjd trots allt. Krister kom visserligen närmare i linjecupen, men jag utökade min ledning i totalcupen i stället. Nej det enda som jag grämer mig över är pedalerna, fruktansvärt irriterande. När vi kom ner till hotellet i Södertälje och tagit kvällen så gick jag in på nätet och beställde reserv delar till pedalerna, hoppas att det räcker med det så inte hela pedalen är skrot.

Kringelloppet.

I dag har vi flyttat oss till Södertälje. Klockan hade hunnit slagit halv elva innan vi anlände till hotellet i Södertälje i går kväll, här vi skall bo under helgen. Som tur är så startar inte "Blomman" och Andreas förrän kl.11.20 idag, jag startar ännu senare kl.12.00.
I Södertälje så hälsas vi välkomna till Kringelloppet GP på Scania demo bana. Det jag har sett på you tube så verkar banan vara bred och fin, dessutom så verkar den vara ganska kuperad.
Idag så kör vi inte ihop med H-50 utan det är från H-60 och äldre. Vi får testa banan tillsammans med de andra klasserna och jag tycker att banan verkar bra. Efter lite lätt uppvärmningen tillsammans med de andra så är det dags för start på helgens andra tävling. Starten går och jag lägger mig bakom Stig Andersson Plate från Uddevalla CK i den brantaste backen på banan. I motvinden på banans baksidan tar jag det lite lugnt för att se vad som ska hända. Men i målbacken orkar jag inte hålla mig längre utan går fram och höjer tempot fältet sträcks ut och några ramlar också av. Den här gången vill jag också testa den branta backen. Det gick bra även om jag inte blev av med alla så var det någon till som fick ge sig. Men det här kostade även på mina ben. Men i målbacken så körde jag på igen. Så här höll det på och jag försökte nästan varje gång i målbacken. Näst sista varvet och jag går riktigt hårt i målbacken, och tillslut så ser jag att det blir en liten lucka ner till de övriga. På toppen så tror jag faktiskt att jag nu har jätte möjligheter att ta hem det här för luckan är någon meter. Men de ansluter ytterligare en gång. Nu blir det ett riktigt lustempo in mot målet och sista gången i målbacken. Jag är först in i backen och ser ingen nackdel i det. Jag trycker på vad jag har kvar i benen och verkar hålla undan för både Krister Bergström från Fredrikshofs IF och Stig Andersson Plate från Uddevalla CK. Men när det återstår ca 200 meter så kommer både Krister och Stig och passerar mig innan mållinjen. Det blev samma ordning på prispallen idag som igår. 
Efter dagens tävling så cyklade jag Andreas och "blomman" till cykeltjänst, en cykel affär i Södertälje som sponsrar just  Kringelloppet. Tänkte höra om de hade delar till vecktor pedaler. Visserligen beställde jag ny från Garmin redan igår kväll för 329:- men det skadar ju inte att fråga, jag vill ju att de ska fungera så fort som möjligt. Jag har inga större förhoppningar att de har det jag vill ha, men när jag försöker förklara vad jag vill ha så säger killen bakom disken "är det det här du söker? " och håller upp en liten plastpåse med exakt de detaljerna jag är ute efter, vad är oddsen för det? Jag köper grejerna och lite annat smått och gott. Vi löser in två prischeckar på á100:-. Killen frågar om vi är nöjda så här, vi nickar till svar. Okej då blir det 57:-  säger han. Jag blev nog lång som en dödsannons i ansiktet när jag hörde vad han sa. Alltså en grej som kostar 329:- kronor på nätet kostar bara 99:- i affären.

Falkenloppet.

Det är något av en tradition att Stockholms 3-dagars avslutas med ett rent linjelopp i Nynäshamn med Falkenloppet. En mycket trevlig bana strax utanför Nynäshamn. Banan mäter ca 10 km och vi i H-60 skall köra sju varv.
Tidig avresa från Södertälje mot Nynäshamn idag, frukosten rycker vi med oss i påsar som står färdiga åt oss i receptionen vid avresa. Idag är det en enda startgrupp från H-50 och äldre. Det kommer att bli en jobbig dag. Starten går och vi har master första kilometern. När så farten blir fri så händer det inte så mycket. Men det ändrar sig snart. Vi har hittills haft motvind, men efter en 180° korsning så blev det medvind. Jävlar vad det går, får jobba hårt för att täcka luckan fram till nästa cyklist. Det tar ett bra tag innan man slår av på farten. Men lugnet varar inte länge, snart är farten riktigt hög igen. Nu lugnar det inte ner sig förrän vi kommer ut på Nynäshamn vägen, här möts vi av en kraftig motvind. Bara vi passerat mål och varvat för första gången så höjs tempot igen. Jag försöker hela tiden att ligga inbäddad i klungan men också långt framm ifall det skulle hända något. Men varven rullar på och de ser ganska lika ut hela tiden. Alla försök till utbrytning hämtats snabb in och det blir en stor klungspurt istället. Jag tycker att jag har skaffat mig ett jättefint länge. Ligger precis på Stig Anderssons hjul, han i sin tur ligger på Krister Bergströms hjul. Allt går bra tills det återstår ca trehundra meter. Det blir lite stökigt med armbågar och heta rop. Krister och Stig verkar ha en egen korridor att ta sig fram i, medan jag backar av för att inte bli indragen i någon krasch. I H-60 klassen slutar det precis som vanligt den här helgen. Krister Bergström från Fredrikshofs IF segrare, tvåa Stig Andersson Plate från Uddevalla CK och jag trea.
En mycket trevlig och lyckad helg är över. Jag är trots allt värdigt nöjd över att kunnat kliva upp på pallen i alla tävlingar under helgen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar