lördag 22 juni 2019

Vecka 25/träningsvecka 38

Efter uttömningen av kroppen på lördagen Vätternrunda så blir det svårt att komma igång igen men snart är det SM och då måste formen vara på topp om man överhuvud taget skall kunna hänga med Krister Bergström från Fredrikshof IF. Krister verkar vara i kanonslag för tillfället, han var en av de tongivande i Sub-7 gänget under helgen.

Måndagen den 17 juni.

Åter i träningsvardagen med ömmande muskler. Ett kort pass men inte mindre jobbigt för det, dessutom så krånglar wattmätarna som jag är väldigt beroende av i träningen. På uppvärmningen så märker jag inte att de krånglar för uppvärmningen sker på puls, men så fort intervallen skall börja så går den över till att visa wattsiffror. Kontakten mellan dator och pedaler kommer och går hela tiden vilket är oerhört irriterande när jag skall försöka köra innanför ett speciellt wattfönster. Tillslut så startar jag om passet för att jag tror att jag fixat problemet, vilket snart visar sig vara fel, problemet kvarstår. Nu bryr jag mig inte om att krångla mera utan kör på känsla istället. När jag sedan kommer hem och skall stänga av cykeldatorn så trycker jag på fel knapp och annullerar träningen! Men va fa´n! vilken jävla skitdag. Träningen, ett G2 pass på 30 minuter kändes inte speciellt behagligt men genomfördes i alla fall.

Tisdagen den 18 juni.

Dagens pass hjälpte Annika till med. Ett TCSI x 6st 30 sekunders extrem spurtintervaller. Annika höll koll på watt belastningen och jag försökte koncentrera mig på träningen. Jag genomförde alla sex intervallerna och jobbigt var det så jag är nöjd att ha kommit tillbaka så pass från Vätternrundan redan, och att två av tre tuffa pass är avklarade för veckan.

Onsdagen den 19 juni.

Härligt varmt och skönt idag, och läge för ett distanspass. Meningen var annars att jag skulle kört ett G2 på 30 min idag och ett G1 på tre timmar i morgon. Men SMHI har lovat dåligt väder i morgon och att köra distanspass i regn är ingen höjdare. Då fick det bli G1 03:00:00 ink. 5sek maxspurter varje halvtimme idag i stället. Jag körde passet runt Finnskogen för att få det lite tuffar i första delen. En härlig runda som jag ofta tar när jag vill köra lite längre pass. Rundan har det mesta, långa stigningar på ca. 3-4% och långa platta partier där man får ligga och nöta. Men nu får det bli mat och vila. 

Torsdagen den 20 juni.

På lunch rasten tittar jag ut och ser att det har regnat, just för tillfället är det uppehålls väder men det verkar bli ett osäkert väderläge idag. Jag har två pass kvar den här veckan varav ett är ett långpass på tre timmar, det tror jag att jag sparar tills i morgon, jo så får det bli. När jag kommer hem från veckans sista arbetsdag så går jag ner i källaren till monarken. Eftersom passet är lite mera styrt än vad ett G1 pass är så passar det bra. Det är ett relativt kort pass, ett G2 på trettio minuter med uppvärmning och nerrull tar ju bara en timma sedan är det klart. Annika jobbar kvällen så efter träningen går jag ut i garaget och fixar lite med cyklar.

Fredagen den 21 juni.

Förr så firades midsommarafton ganska ofta i Dalarna och då ihop med Solleröloppet. Solleröloppet är nu sedan ganska många år nerlagd. Av naturliga själ blev firandet i Dalarna inte lika roligt när en av anledningarna för att åka dit försvann. Nu spelar det ingen roll i år eftersom Annika jobbar idag så det hade inte funkat ändå. Men eftersom hon jobbar så kör jag ett tre timmar G1 pass med 5 sek. max spurter varje halvtimme. Ett pass som jag körde runt om kring Köla, Skillingmark, Koppom, Sulvik och tillbaka till Åmotfors.
Tror aldrig att jag sett så många cyklister ute på vägarna runt omkring här i västra Värmland som just idag. Jag som trodde att jag lite galen och ensam om att cykla på midsommarafton. Precis innan jag kommer in i Åmotfors så möter jag ett helt gäng med cyklister, säkert ett tio tal. Efter att ha klivit av cykeln hemma så passar jag på att fixa lite i trädgården. Klipper häcken och gräsmattan på samma gång faktiskt, och fixar lite annat smått och gott. Är precis färdig med alla sysslorna när Annika kommer hem från jobbet.
TREVLIG MIDSOMMAR!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar