torsdag 6 juni 2019

Vecka 23/träningsvecka 36

Det är nu några riktigt tuffa veckor framför mig. Stockholms 3-dagars till helgen och helgen efter så skall jag tillsammans med Sub 7-Östergötland-Idrottslabbet Linköping försöka ta oss runt Vättern under sju timmar. Men samtidigt så vill jag också hinna med min träning som den här veckan består av två långa pass på fyra timmar vardera. Enda skillnaden på passen är att det ena innehåller 5 sekunders maxspurter varje halvtimma. Ett pass(EB 2x20 min+&) kommer behöva köras på monarken för att det skall bli så effektivt som möjligt. De där passen skall köras som ett under/över tröskelpass. Från minut 6-15 kör man 80 kadens i 30 sek och 100 kadens i 30 sek. De sista 5 minuterna med 15/15 sekunder. Det fjärde passet är ett KI kort intervall men det kan jag faktiskt tänka mig att någon av tävlingarna kan få ersätta. I Stockholms 3-dagars är det nämligen 2 st GP lopp och dessa liknar lite på KI passen.

Söndagen den 2 juni.

Söndag får bli startdag för vecka 23. Börjar med ett riktigt distanspass. Cyklar över gränsen till Norge och nästan in till Kongsvinger innan jag viker av mot ett ställe som heter Masterud. När jag kommer till vägkorset i Masterud så är jag fortfarande lite osäker om jag skall ta till höger eller till vänster. Tar jag höger så kommer jag fram i Charlottenberg och turen blir ca. tio mil. Tar jag till vänster så kör jag mot Torsby och då blir det över tjugo mil. Vädret är ju gött och jag har inga andra planer för dagen, jag tar vänster. På den Norska sidan är asfalten fantastisk bra men snart passerar jag gränsen och är återigen i Sverige. Kan bara säga herregud, hur är det möjligt att ha så dålig vägbeläggning, eller rättare sagt hur är det möjligt att kalla det här en väg?
Jag passerar Lekvattnet och vid Mårbacken tar jag höger mot Finnsjön. Det här blir några mil kortare än om jag skulle kört hela vägen ner till Torsby, men det blir fullt tillräckligt för att få kallas distanspass. Mellan Bransbol och Gräsmark så kommer det en bil och kör om mig, det är Annika och en kompis till henne som har varit och kört Siljan runt, och är nu på hemväg. De stannar till en liten stund och bjuder mig på en macka och en banan, vilket var välbehövligt innan jag fortsätter min resa hemåt. Efter dryga sex och en halv timma och tjugoen mil så är jag hemma igen, men vilken skön tur det blev. Nu lite mat och vila innan morgondagens pass.

Måndagen den 3 juni.

I går så körde jag ett G1 distanspass, idag tänkte jag också köra ett G1 pass. Skillnaden på dagens pass mot gårdagens är att dagens pass skall vara i fyra timmar och det skall innehålla 5 sekunder maxspurter varje halvtimme. När jag tittar ut på lunchen så regnar det ganska så bra och har så gjort från och till hela morgonen. Hoppas verkligen att det slutar innan jag skall ut idag och att värmen snart kommer. Fa'n, jag fryser så ini helsike så jag låter som en uppretad skallerorm.
Skyndar mig iväg direkt efter jobbet. Det är ganska varmt och vägarna har torkat upp. Den här gången tar jag sikte på Skassåsbron trots att det skall vara arbete som pågår med den. Börjar med Glavasidan, det är ca. fyra och en halv mil ner till bron på den sidan. När jag kommer nedanför Älgå kyrka så börjar det blåsa riktigt hårt. Det blåser faktiskt så hårt att jag har jättesvårt att hålla cykeln i en rak linje. Sida motvind hela vägen ner till bron gör att det är riktigt slitsamt. Men efter bron blir det ju sida med upp mot Arvika, tar man det lugnare då? Nä, naturligtvis inte. Nu är det ju roligt att åka fort och man har blivit varm i kläderna efter att ha kämpat i vinden. Så man glömmer totalt bort att det är ett G1 pass som körs. Till slut så kommer jag till sans i alla fall och lugnar ner mig. Det blev nästan 13 mil på fyra timmar till slut. Skönt att ha gjort båda de långa passen så här tidigt i veckan.

Tisdagen den 4 juni.

Efter flera långa pass på kort tid så känner jag mig riktigt sliten och då framför allt i benen. De värker och ömmar värre än någonsin, ändå så väljer jag att köra ett pass idag. Det hör till saken att jag hinner inte resten av veckan. I morgon är det skolavslutning, och på torsdag så har jag lovat Annika att cykla en tur med henne innan jag packar bilen för avresa till Stockholm på fredag förmiddag. Det blev ett lite kortare pass idag, ett EB 4x10 min pass. Det var panerat så sedan tidigare men herre gud vad ont det gör i benen på uppvärmningen. I senare delen av uppvärmningen så tror jag inte att det här kommer att gå bra, men bara den första tio minuters intervallen har startat så glömmer jag smärtan ett tag. Det mest intressanta är ju att jag genomför alla intervallerna i stort sett lika, och alla är mer än godkända. Efter träningen är det snabbt in i duschen, och sedan äta lite mat. Sedan iväg på födelsedagskalas, för dottern fyller år idag och det får man ju inte missa.

Onsdagen den 5 juni.

Skolavslutning i folkets park är ju tradition, men i år så har de lagt skolavslutningen på eftermiddagen. Jättebra tycker jag, för då hinner man dit och titta på alla finna ungar. Träning? nej inte idag. Jag har ju inte blivit av med "knarret" på Tarmacen ännu, så jag skall försöka se vad som orsakar det hemska oljudet. Lite cykelvård på linjehojen innan avresan till Stockholm blir det också förstås.

Torsdagen den 6 juni.

Sveriges nationaldag firar jag och Annika med att ta oss en cykeltur ihop. Vi tänkte köra bort mot Vännacka men när vi kom till Flogned så började det att regna. Vi sökte skydd mot regnet under en stor gran. Här stod vi ett tag tills det lugnat ner sig. Efter detta så ombestämde vi oss, det blev en sväng runt Köla i stället. Efter hemkomsten från cyklingen så städade vi altanen och tvättade cyklar innan det var dags att starta grillen. Efter maten blev vi bara sittande på altanen med en kaffekopp och ett glas vin för att beskåda åskan. Tyvärr så var den alldeles för högt och långt undan för att det skulle vara något bra skådespel. Nej det är lika bra att gå ner i källaren och börja packa inför helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar