lördag 1 juni 2019

Vecka 22/träningsvecka 35

Den här veckan har jag tänkt köra på hårdare igen. Kommer att köra eventuellt både inne och ute. Dessutom så hoppas jag på minst ett långt och ganska hårt ute pass tillsammans med idrottslabbet i Linköping. Det är ju inga tävlingar till helgen så det passar bra att köra hårdare för den delen också.

Måndagen den 27 maj.

Börjar vecka med ett EB 4x10 min tröskel. För första gången i år så kör jag detta passet ute och på linjecykeln i stället för monarken. Alla fyra intervallerna hamnar ca. 20 watt plus mot FTP´n, vilket jag är jättenöjd med. Det jag inte är lika förtjust i är vädret. För mitt under passet börjar det hällregna isvatten. Ta mig i brasan vad kallt det blev. Dessutom så blåser det en svinkall vind, och det gör inte saken bättre. När jag kommer hem så är det bara att hoppa in i duschen och stå helt stilla i mitten av den glödheta vattenstrålen tills jag tinat upp någotsånär.

Tisdagen den 28 maj.

Sitter på jobbet och undrar över vad jag skall köra idag. Utanför fönstret regnar det ymnigt och gårdagens träning gav ingen mersmak när det gäller att bli blöt. Men vi får se i eftermiddag hur vädret är.
Grått och mulet men uppehållsväder i alla fall, ja nästan. Det kom några droppar vatten i Ottebol, men inte så att man blev blöt. Körde ner mot Arvika på den nya fina cykelvägen från Sulvik. Varför man har asfalterat den är en gåta, för över asfalten fanns det gott om grus, sten och glas. Glas var det gott om, men som tur var klarade jag mig, eller? Ja jag fick inte punktering direkt men inne i Arvika märker jag att bakhjulet blir svajigt. Mycket riktigt, det är tomt för luft. Fram med reservslag och av med däcket, och efter en stunds letade så hittar jag orsaken till punkteringen, en jävla glasskärva! En liten skärva som grävt sig allt längre in i däcket ju längre jag körde.
Efter att ha lagat punkteringen så beger jag mig upp mot Gunnarskog och över Ås innan jag är hemma så har jag även passerat både Adolfsfors som Bålstad och Flogned. Ett ganska skönt distanspass på tre timmar. Det var bara ett fel på passet, det skulle ha innehållit 5 sek. max spurter varje halvtimma, men det glömde jag bort.

Onsdagen den 29 maj.

Idag blir det cykelvård när jag kommer hem från jobbet, måste kolla Annikas cykel lite extra. Hon skall upp till Dalarna under helgen för att cykla Siljan runt. Själv stannar jag hemma och tränar i stället. Hon åker inte upp förrän på fredag men jag hinner nog inte så mycket i morgon för då skall jag till Motala och köra med Sub 7 - Östergötland - Idrottslabbet Linköping.
Innan jag tar itu med cyklarna så hinner jag köra ett KI(kort intervaller)pass. Dessa skall ligga 20% över tröskeln. Jag kör dom på linjecykeln och alla fem intervallerna går riktigt bra. Det skiljer visserligen 35 watt på den första och den sista intervallen, men samtliga ligger gått och väl +20% över tröskeln. Lite nöjd över träningen så tar jag mig sakta och säkert hemåt igen. Efter hemkomsten så börjar jag med att tvätta cyklar. Först Annikas och sedan min linje cykel som jag skall ha i morgon. Dessutom så fixade jag med växlarna på cykeln till en cykel kompis till Annika. Jag började också att renovera ett bakhjul. Skall kolla upp lagren på hjulet för jag har inte blivit av med "knarret" på Tarmacen. Jag har bytt styrlager och vevlager men det har "knarrat" i alla fall. Men idag tog jag fram ett par gamla hjul, och det blev tyst som i graven. Alltså om man är halvdöv som jag så är det väldigt svårt att lokalisera ljud, men någon måtta får det väl ändå vara.

Torsdagen den 30 maj.

Prio dag i Motala med Sub 7 - Östergötland - Idrottslabbet Linköping. Reser från Åmotfors ganska tidigt, skall vara i Motala innan nio.
Är i Motala strax före 08.30 så jag har gott om tid att fixa det sista med cykel och kläder. Den ena efter den andra cyklister ramlar så sakteliga in, och snart är vi ett trettiotal cyklister som skall ha en heldag ihop. Det är kallt som busen och det blåser riktigt hårda vindar. Vi rullar så sakteliga ut ur Motala och snart så dras tempot upp. Vi kör med två grupper, grupp ett som är ca. femton man kör första stinten och efter ca femton minuter så byter vi så att grupp två sköter farten medans grupp ett lägger sig bakom. När vi skall byta tillbaka till grupp ett andra gången så blir det riktigt struligt, så struligt att vi tappar sju cyklister i grupp två. Detta innebar naturligtvis mera jobb på oss andra i gruppen. Vinden ställer hela tiden till stora problem för oss, men vi är inte så bra på att läsa vinde heller, detta medför flera incident. Som tur är så händer inga olyckor, men det oroligt flera gånger. Det är också lite struligt med vägvalen. Vid flera tillfällen kör vi fel och får börja om igen, även detta kan ju vid hastiga vägbyten leda till olyckor. Trots allt så klarade sig alla och totalt sett så var det en bra genomkörare inför Vätternrundan. Det blev i alla fall nästan fem och en halv timma i sadeln och 214 km.

Fredagen den 31 maj.

I dag är det vilodag från träningen men det blev en helt annan träning i stället. Jag hade tre barnbarn på besök och det var full rulle hela tiden. Vi cyklade och hade allmänt trevligt faktiskt. Mycket glass och våfflor blev det också, ja även en cykeltur till pizzerian för att fylla på depåerna hann vi med. När dagen led mot kväll så reste de två yngsta hem medans den äldsta stannade kvar och sov över. Vi avslutade dagen i teve soffan med filmen "Man of steel".

Lördagen den 1 juni.

Tanken var att jag skulle ta en riktig långtur idag. Den tanken gick om intet när jag tittade ut genom fönstret. För utanför så regnar det ymnigt, och skall tydligen göra det hela dagen. Jag har ett pass kvar den här veckan, ett EB 4x10 min pass.
Efter att ha väntat tills klockan passerat tolv så väntar jag inget mer, regnet kommer i skurar och just nu så vräker det ner. Monarken står klar och det är bara att dra igång. De två första intervallerna går ju bra, men på den tredje krisar det på riktigt. Jag klarar intervallen och undrar hur jag skall klara av de tio sista minuterna. Med en mental inställning på att först klara av tre minuter och sedan köra ytterligare två, ja då har jag kört hälften av intervallen och det är bara fem minuter kvar av passet. I min hjärna så föreställer jag mig att det nu återstår två block. Ett på två minuter och den sista på tre minuter. Plötsligt så återstår det bara en minut! Av passet återstår endast nedvarvningen och jag känner mig otroligt nöjd över att ha genomfört passet. Det var bra med en vilodag igår, men jag känner fortfarande av träningen med Sub 7 gänget. Benen ömmar och man känner sig nästan lite manglad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar