torsdag 13 juni 2019

Vecka 24/träningsvecka 37

Ja nu är det bara en vecka kvar tills det att man skall köra Vätternrundan igen, jag som hela tiden sagt att det är ett avslutat kapitel. Men jag tycker faktiskt att det skall bli lite spännande samtidigt, för vi skall ju försöka att köra fort och för min del riktigt fort. Vi får se om jag orkar hänga på hela vägen. Men först är det en träningsveka som också skall köras. Målet för året är ju inte själva Vätternrundan utan mästerskapen och nu börjar vi närma oss dessa.
Träningsvecka tjugofyra blir ganska så komprimerad eftersom det är Vätternrundan i slutet av veckan. Men jag tänkte i alla fall köra några tuffare pass.

Måndagen den 10 juni.

Normalt sett så brukar jag köra alla KI passen inomhus på monarken, men idag blev det annorlunda. Tog faktiskt fram Nishikin och reste till Valfjället för att köra intervallerna. Grusvägen uppför baksidan av Valfjället var riktigt fin att köra på, hård och jämn. Körde fyra stycken intervaller och allihop varade i fyra minuter, och alla på ca.20% över min FTP.

Tisdagen den 11 juni.

Idag blev det ett G1 pass på fyra timmar. Det blåste en hel del och till en början var det medvind vilket är skönt, ända tills man kommer på att man skall hem också. Efter en timma så kom även regnet. i början bara några droppar, men snart blev det värre. Som tur var ingen direkt störtskur, men blöt blev man i alla fall. Efter att ha haft medvind ner genom Koppom, Vännacka, Hämnäs och Rössbyn så blir det jobbigare ute på E-18 mellan Rössbyn och Årjäng. Sida motvind ner till Årjäng. Efter Årjäng så vänder jag upp mot Vännacka. Nu blir det rak motvind resten av resan hem. När jag kom till Vännacka så tog jag vägen över Finnskogen ner till Sulvik. Från Sulvik till Åmotfors så har dom nu förstört den fina asfalten som var, genom att limma på ett lager med grus! Nu vet jag åtminstone vart de gjorde av de förståndshandikappade när de stängde ner dårhusen. Alla fick anställning på vägverket.

Onsdagen den 12 juni.

Veckans andra KI pass lade jag på en intervall. Det blev därmed 5x4 minuters intervaller som jag körde uppför Valfjället den här gången också. Även om det regnade så var grusvägen riktigt bra. Nu regnade det inte speciellt mycket utan mera ett duggregn, grusvägen var fuktig men inte blöt. Efter sista intervallen så tog jag mig upp till toppen för att ta några kort. Men utsikten från Valfjälls toppen var idag ganska så grå. Visserligen är det oavsett väder otroligt vackert utöver sjön Hugn, men idag var det nästan som en grå höstdag.

Torsdagen den 13 juni.

Grått och trist väder, regnet hänger liksom i luften utan att för den skull släppa taget. Tor hade stort kalas över de västra delarna av länet i natt och det dröjde sig kvar några regnmoln. Det var därför ett lätt beslut om träningen idag. Monarken fick tas i bruk igen. ett EB 2x20 min (&) fick det bli. Det var riktigt jobbigt, hade glömt hur jäkla tufft ett monarkpass kunde vara.

Fredagen den 14 juni.

Idag får det helt enkelt bli en vilodag. Måste fixa till de sista förberedelserna inför morgondagens äventyr.

Lördagen den 15 juni.

Sista träningspasset den här veckan är ett G1 pass på fem timmar, men idag är ingen vanlig dag så jag skiter i femtimmarspasset och kör ett distanspass med Östergötland Idrottslabbet Linköping i stället. Det har jag valt att lite fräckt kalla Vätternrundan😌🚴 (se egen berättelse).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar