söndag 9 september 2018

Nynäslinjet(Swe-Cupen)

SWE-CUP AVSLUTNING 2018

Nynäslinjet är den sista tävlingen i 2018 år upplaga av Swe-Cupen för masters. Linjecupen är sedan länge avgjord när det gäller vart segern skall gå. Stig Andersson Plate från Uddevalla CK har i stort sett sopat bana med oss andra. Nej mer intressant är nog kampen om andra platsen. Stefan Kuhl från cykloteket Racing team ser rätt så säker ut på sin andra plats, men strax bakom Stefan jagar Walter Gabrijelcic från Aktivitus och jag själv. Till saken hör att Stefan Kuhl valt att köra i en annan klass på det avgörande linjeloppet. Detta öppnar naturligtvis upp kampen ytterligare.
För min del är det viktigt att göra ett bra resultat oavsett vilka som kör eller inte. Det är så otroligt jämt i den totala swe-cupen så det är inte klokt. När det nu återstår bara en enda tävling så skiljer det fyra! ja ynka fyra poäng mellan mig och Stig Andersson Plate. Spännande? Ja det här är roligt. Stig är ju en ruskigt säker spurtare så det blir en svår nöt att knäcka, men jag skall göra allt jag kan och lite till.
Vi startar 11:30 och vi startar tillsammans med H-50 killarna. Första varvet händer väl inte så mycket. Okej några försök till utbrytning av CK Valhall görs men de plockas ner. På andra och tredje varvet blir det desto mera fart. Nu avlöser försöken varandra, tyvärr för min del så är jag lite väl ambisiös att ta ner utbrytningarna. Jag behöver ju inte gå på alla försök, men det är ju också lite roligt när det händer saker. När vi går ut på fjärde varvet så blir det lite tuffare körning i backen inne i skogen efter varvningen. Jag har då inga problem att gå med och ligger långt fram. Men när vi går ut på femte varvet så känner jag att nu är det över. Krister Bergström och ett gäng H-50 killar får en lucka på oss. Dessutom spricker den klungan som jag också sitter i ytterligare en gång. Så nu blir det att gräva djupt för i andra klungan sitter Stig Andersson Plate.
Som tur är för min klunga så verkar inte andra klungan har upptäckt att det blev en lucka ner till oss utan de slår av lite på takten och vi kommer ifatt dom. Jag återhämtar mig något men kännar att det här med totalcupen är nog kört.
När vi kommer till målbacken sista gången så ligger jag på Christer Öhmans hjul, vilket snart visar sig vara helt fel hjul att ligga bakom. Christer får nämligen kramp. När vi närmas oss målet så får jag se ett bekant ansikte bredvid mig, nämligen Stig Andersson Plate. Stig kommer på min vänstra sida och jag har inte en chans att kunna försvara mig. Men det blir snart värre för min del, för nu dyker också Walter Gabrijelcic från Aktivitus upp till vänster. Jag kan bara titta på när Walter seglar förbi och tar tredje platsen på dagens lopp.
Därmed så blir jag utan medalj i den totala linjecupen. Totalcupen vinner Stig Andersson Plate från Uddevalla CK före mig och Walter Gabrijelcic från Aktivitus.
Jag kan ju inte vara allt för nerstämd efter mina år i H-55 klassen. Hela tiden har jag och Stig tampats om totalcupssegern. Nu vann Stig och det är bara att gratulera. Ser jag tillbaka på dessa fem år så har det inneburit att jag vunnit den totala cupen i fyra år och tvåa ett år. Tempocupen har jag vunnit alla fem åren och linjecupen har jag varit tvåa(2016 och 2017) och trea 2015.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar