lördag 22 september 2018

ŠKODA Poznań Bike Challenge

Amys Granfondo i Australien är det första kvalificerings tävlingen inför UCI World Championships 2019. Ett VM som går i Poznan (Polen) från den 5 till 8 september. Det andra kvalet är Bike Challenge i just Polska Poznan. På polska heter staden även Stołeczne Miasto Poznań, och det namnet används vid högtidliga tillfällen. Kanske de kommer att kalla staden vid dess Polska namn när UCI World Championships 2019 drar igång.
Det här är en viktig tävling för min del, och lite komplicerad då det gäller kvalreglerna. Kvalet är ju för 2019 års tävling. 2019 byter jag klass till H-60 och blir därmed yngst i den klassen. Men eftersom det nu är 2018 och jag gör mitt sista år i H-55 så måste jag kvala i den åldersklassen, å det kan bli tufft att ta en plats bland de 25% bästa i den klassen när man är äldst.
Vi är två stycken från Skoghalls CK Hammarö som reser ner till Polen. Det är jag och Andresas Rundquist. Vi valde att bila ner och reste redan natten till fredag för att få lite tid att bekanta oss med omgivningen i Poznan. Redan klockan 22.00 på torsdagen satte jag mig i bilen och reste från Åmotfors för att plocka upp Andreas i Kristinehamn. På fredag morgon har vi en färjeavgång klockan 7.00 att passa, från Gedser till Rostock, så det gäller att inte missa den. Vi glider in i färjeterminalen klockan 06:45, klockan 06:50 rullar vi ombord färjan. Det fanns tillgång till frukostbuffé ombord på färjan, så det beställde vi i samband med bokningen och 07:05 sitter vi vid vårt reserverade bor medans färjan lägger ut. Skönt att ha det mesta ordnat innan resan, och vilken tajming.
Resan genom Polen är väldigt annorlunda mot andra resor jag varit med om. Från Rostock till Poznań var det oftast minst tvåfilig motorväg. Efter att vi passerat den polska gränsen så blir också vägbeläggningen väldigt mycket bättre, dessutom var vägen nästan spikrak. Polen verkar vara ett fint och delvis modernt land.
På eftermiddagen efter att vi installerat oss på hotellet och duchat av oss resdammet så går vi bort till INA stadion där nummerlaps utdelningen äger rum. Efter att ha fått ut godibagen, med lite gåvor från arrangören och våra startnummer så letar vi upp ett matställe. Det blir både mat och kaffe med efterrätt innan vi beger oss tillbaka till hotellet. 
I dag lördagen den 22/9 har vi inspekterat banan. Hotellet vi bor på ligger bara några minuters cykelväg från starten så vi hade inga problem att hitta dit. Banan är inte speciellt svår men man måste vara oerhört fokuserad åtminstone de första två milen innan vi kommer ut ur stan. Här är det en del kluriga vägyten som kan ställa till det om man inte är med. Blåser det så här imorgon så blir det inte lätt mellan 4e och 6e milen. Mycket öppna fält och väldigt dålig asfalt, ja den är så dålig på vissa ställen att man tror man kör på gatsten. Nu har man lovat mindre vind imorgon, vilket i så fall kommer gynna väldigt många. Vilket fall som helst så skall jag göra vad jag kan, kändes riktigt bra idag när vi åkte runt. 
Polen är förövrigt ett riktigt trevligt land. Blandat modernt och gammalt. Vi trodde nog både jag och Andreas att vi skulle få se ett mycket fattigare och grått Polen, i alla fall ute på landsbygden. Men vad vi såg var en massa nybyggda privata hus och hyreshus. Visst, ett och annat gammalt nergånget hus och fabrik såg vi, men det finns en hel del sådana byggnader hemma också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar