torsdag 6 september 2018

Vecka 36

Den här veckan har jag inget träningsprogram att följa, och snart är säsongen 2018 över. Det är bara två tävlingar kvar. Swe-Cup avslutningen i Märstad(SMACK Tempot) och Nynäshamn(Nynäslinjet). Sedan är det ŠKODA Poznan Bike Challenge i Polen som är den sista tävlingen. ŠKODA Poznan Bike Challenge är den andra i raden av tjugoen kvaltävlingarna inför UCI WORLD CHAMPIONSHIPS POZNA 2019. Här ges det ju tillfälle att få testa linjebanan inför VM 2019, och det vill man ju inte missa.

Tisdagens träning är inställd. Det är så mycket som måste göras efter resan till Italien så jag hinner inte träna på tisdag. Dessutom så behöver nog kroppen vila lite efter det tuffa linjeloppet. Det är massor av tvätt, cyklar som skall moteras ihop igen. Det är nog brådast att montera ihop tempocykeln för den har jag också hämta ut en ny sadel till, och den måste testan innan cup avslutningen i Stockholm till helgen.
Lite bökigare än vanligt var det att montera ihop tempocykeln. Men tillslut så var den klar. Men av någon anledning så testrycker jag på en av växelknapparna, ingenting händer! Jag trycker flera gånger, men nej stendöd! Kollar alla sladdar och de sitter i korrekt. Sätter i laddkabeln ifall den här laddat ur sig under flygningen, men ingenting hjälper. Tillslut så tar jag batteriet från Annikas cykel och testar, död! Totalt död! För att börja någonstans så skruvar jag av locket över styrstammen. Vad hittar jag där? Jo en kraftigt klämskadad elkabel!! Tydligen har jag inte varit nog noggrann när jag kollade om alla kablar var lösa när jag skruvade dit locket. Va tusan gör jag nu? Bestämmer mig för att klippa av kabeln där den är skadad och skala den. Med lite tejp så fixar jag iallafall så att den laddar. Tvinnade ihop trådarna och tejpade över dom så att det inte skall kunna komma in vatten. Men tanken kvarstår, hur länge håller kablarna ihop? Jag beställde en ny kabel från cykelcity senare på kvällen, men hinner kanske inte få den innan jag reser till Stockholm.
Onsdag blev det först test av tempocykeln nya sadel och om kabeln skulle fungera. Kan ju säga att sadeln blir ett lyft.Lite små justeringar återstår men i det stora hela verkar det som om jag hittat en sadel som passar. Elkabeln fungerade, men man vet ju inte hur länge den tål påfrestningarna och vibrationerna som blir i ramen. Får se om jag hinner få någon ny innan helgen. Efter cykelturen blev det att sätta ihop ytterligare en cykel. Dessutom så monterade jag tillbaka Rotors vevparti med en oval klinga på linjecykeln. Satte även tillbaka vevpartiet som jag lånade av Annika på hennes cykel.
Torsdagen testade jag linjecykeln för att kontrollera att allt fungerade med växlar och vevparti. Jag körde runt Ränken och Köla i ett ganska så skapligt tempo. Allt fungerade bra, och jag var nöjd över att ha satt tillbaka vevpartiet med oval klinga. Den känns skönare på något vis. Dessutom så passade vi på att gå till vallokalen. Det här fick bli det sista träningspasset den här veckan. Fredagen går åt till att packa inför Swe-Cup avslutningen uppe i Stockholm och Nynäshamn. Jag startar ganska sent på lördagen så vi reser på lördags morgon.
Tävlingarna skriver jag som tidigare om i egna berättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar