fredag 14 september 2018

Vecka 37

På måndagen blev det en lugn runda runt Finnskogen. Det blåste en del och jag hade motvind hela vägen till Vännacka. Uppe vid Mörtnäs kom det några få regndroppar också, men det stannade vid det. Efter Vännacka så blev det riktig medvind. Vinden kom rakt i ryggen och det känndes otroligt skönt att få dra på lite utan att behöva gå på rött hela tiden. Använder mig av Tarmacen när jag tränar. Den är jättefin att köra på, så nu funderar jag på om jag inte ska ta den till VM kvalet i Polen.
På tisdagen regnade det när jag kom hem från jobbet. Egentligen gjorde inte det så mycket, nu fick jag tid till annat istället. Monarken skall ha översyn innan vinterträningen drar igång. Har köpt en ny lager sats till svänghjulet plus ny kedja. Detta måste monteras någon gång, och varför inte en regnig dag.
Onsdag och det är uppehållsväder, men det blåser bra i träa. Men jag trotsar blåsten och tar en sväng Runt Skillingmark. Ett pass som tar ca två timmar att genomföra. Det var ganska så skönt trots den bitvis hårda vinden. Ja nu märks det att hösten är här, trots detta så är motivationen att cykla fortfarande kvar. Behovet av att träna är dock minde, men det är kanske inte så konstigt. Säsongen har varit lång och krävande. Torsdag och fortfarande blåser det en hel del, men inte lika mycket som det gjorde igår. Träningen fick bli ett varv runt Gunnarskog. Körde på ganska bra, speciellt mellan Allstakan och Speked. I motvinden ner till Speked får jag verkligen slita för att hålla farten uppe. När jag svänger ut på 61an vid macken i Speked så får jag åtminstone sida medvind hemåt.
Fredag tar jag en vilodag, finns en del annat att göra. Lördag så är det marknad i Årjäng. Dit blir den nog en tur, om inte annat för att köpa kôrv och lite mârtens godis. När vi kom hem så blev det ett tabata pass på monarken i stället för ett pass utomhus. Det gav mig en chans att få testa monarken efter lagerbytet. Allting verkar fungera riktigt och det är ju bra att ha monarken i ordning inför vintern. Idag(söndagen) så tog jag en tur runt Glafsfjorden. Höstvädret kan faktiskt vara helt underbart med sol och värme. Idag är nästan en sån där dag. Morgonen var väldigt kall men snart är det åtminstone 10°c i allafall. Höll ett ganska bra tempo ner till skassås bron. Tyckte det var sida motvind ner till bron men det blev värre på hemvägen. Det blåste upp lite mer ju länge ut på dagen man kom. Men det blev ett ganska så bra pass i allafall. 
Väl hemkommen så fick det bli cykelvård. Tempocykeln kan jag ju ställa undan nu när säsongen är över, så den fick sig en genomgång före den blir undanställd för året. Både Vengen och Tarmacen fick också en översyn. Tarmacen kommer jag att köra på under hösten men Vengen är det enbart ett lopp kvar innan den blir undanställd. Nishikin blev den sista cykeln för dagen som jag servade. Men Nishikin var det till skillnad mot de andra cyklarna att den skulle förberedas för höst och vinter träning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar