lördag 8 september 2018

SMACK Tempot(Swe-Cupen)

Nu är snart cykelsäsongen 2018 tillända. Men före vi stänger boken helt så har vi två tävlingar kvar, ett tempo och ett linjelopp. Tempot är SMACK Tempot som körs uppe i Odensala. Sigtuna Märsta Arlanda CK står som arrangörer för tävlingen. Banan är lite småkuperad men inga långa backar. 208 meters stigning på 30 km vittnar om att banan inte är helt platt men inte överväldigande kuperad heller. Starten är vid Odensala kyrka och följer stora vägen rakt fram, inga svåra kurvor utan nästan rakt fram hela tiden. Men efter nio kilometer svänger man till höger in på en lite mindre väg. En kilometer före vändningen så passerar man inflygningen till ena landningsbanan på Arlanda flygplats. Banan går i en trevlig miljö med ganska lite biltrafik.
När det gäller tempocupen så är den redan avgjord till min fördel, jag har 107 poäng. Martin Collander från Förening Rocket Racing Sweden kan max få 105 poäng, men Martins andra plats är lika klar som min första plats. Det är desto mera ovisst om vem som tar tredjeplatsen. Håkan Andersson från CK Dainon som ligger trea har 48 poäng, Håkans klubbkamrat Anders Carlestam har 46 poäng, Walter Gabrijelcic från Aktivitus Sports Club har 45 poäng och Christer Öhman Förening Rocket Racing Sweden har 44 poäng. Någon av dessa kommer att ta hem tredjeplatsen i tempocupen, men vem?
Jag öppnade tempot åt hel..... för optimistiskt. Redan efter en kilometer så ångrade jag mig och undrade hur det här skulle sluta. Att behöva kriga mot de inre tankarna så tidigt i loppet är ju inte så roligt. Jag tog mig samman och gick ner lite i intensitet för att återhämta mig lite, men samtidigt är jag orolig för att ha gått ner för mycket. Efter nio kilometer så svänger vi av till höger  och här kommer de några brantare stigningar. Jag ser Walter Gabrijelcic från Aktivitus framför mig när vi passerar inflygningsbanan till Arlanda. Vid vändningen så är jag bara trettio sekunder bakom Walter. När jag passerar inflygningsbanan på hemvägen så möter jag Stefan Kuhl från cykloteket Racing team. Stefan verkar ha bra tryck och det ser ut att gå fort.
När det återstår ca åtta kilometer så passerar jag Walter. Jag sliter oerhört hårt för att ta mig till målet vid Odensala kyrka. Tiden blev inte så bra, men det räcker till en tredje plats på dagens swe-cup tävling i alla fall. Min iakttagelse av Stefan Kuhls hastighet stämmer väldigt bra. Stefan vinner dagens tempo före Martin Collander från Föreningen Rocket Racing team Sweden och jag på en tredjeplats.
Tempocupen var ju innan dagens swe-cup tävling redan avgjord. Jag har vunnit H-55 klassens tempodel för femte året i rad. Martin Collander från Föreningen Rocket Racing team Sweden var ju också ohotad tvåa  och på tredje plats blev det Anders Carlestam från CK Dainon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar