lördag 12 maj 2018

Orresta tempot(Swe-Cupen)

Vi har varit i Västerås tidigare år men jag har aldrig varit i Orresta någon gång. Så därför reste jag ner redan på fredags dagen, mest för att testa banorna men också för att det är skönt att ha koll på vart man skall och kunna bekanta sig med omgivningen. Västerås CK bjuder i år på en riktigt skön rundbana, okej inte många höjdmeter men banan är rolig.
Till dagens tävling så har det tillkommit en del vassa tempocyklister. Martin Collander från Förening Rocket Racing Sweden och Stefan Kuhl från Föreningen Cykloteket Racing Team är två, men det finns flera.
Jag startar trettio sekunder efter Anders Jarfors från Jönköpings CK så jag ser Anders hela tiden. Efter tre kilometer så svänger Anders plötsligt till höger i ett fyrvägs kors där vi skall köra rakt fram, han kör helt enkelt fel! De första tio kilometerna tycker jag går bra, men sen blir det värre. Jag har riktigt svårt att hålla fokus på vad jag skall göra. Mellan kilometer tio och tjugoett så går jag ner i intensitet för att efter det ha åkt rätt så hyggligt i alla fall. Årets tredje Swe-cup helg skulle bli ett antiklimax för min del. I 1351 dagar fick jag vara obesegrad av någon svensk i Swe-cupens tempodel. Den 30/8 2014 var det en viss Per Beckeman från Uddevalla som vann tempot i Svanesund. Men här i Orresta tog det slut. För vann dagens tävling gjorde Stefan Kuhl före Mikael Abrahamssom från Örebrocyklisterna och Martin Collander på tredje plats.
När jag kommer till hotellet och börjar titta på siffrorna så stämmer min känsla till viss del. Sanningen är att det faktiskt är det bästa tempot jag har gjort i år! och ändå så hamnade jag utanför prispallen. Vilket visar på att det finns en hel del bra tempocyklister även i H-55. Det är inte alltid att det beror på att man åker dåligt som man inte vinner, det förekommer faktiskt att motståndarna åker bra! I dag var det tre stycken som åkte bättre än vad jag gjorde, trots att jag åkte mitt bästa tempolopp för året.
Trots detta så utökade jag min ledning i tempocupen och leder nu med 16 poäng över Anders Jarfors från Jönköping.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar