onsdag 16 maj 2018

Vecka 20/träningsvecka 31


Redan framme i träningsvecka 31, åh vilken vecka det blev. Den innehöll ett fart pass, två G1 01:30:00ink 4 x 10min EB, ett G1 01:00:00, ett G1 05:00:00ink 10min EB varje timme och ett G1 04:00:00 plus tävling två dagar i Vänersborg.
Den här veckan har verkligen bjudit på utmaning gällande planering av träning. Några långa pass och någon som är hårdare men kort. Jag märker ganska så snart att jag inte kommer hinna köra alla passen under veckan. Så jag utnyttjade tävlingarna som träning i stället. Fart passet blev i stället GP loppet i Vänersbor. Det ena av två G1 pass på en och en halv timma fick då bli linjeloppet.
Startade annars veckan på måndag med att köra ett G1 på fyra timmar. Hyggligt varmt var det i alla fall när jag begav mig ut direkt efter jobbet. Det blev lite över fyra timmar och 139 kilometer. Körde över Köla, Ås, Gunnarskog, Arvika, Skassås, Glava och upp till Åmotfors igen. Mötte några cyklister faktiskt. P-O Hedlund kom som en raket nere vid Skassås och uppe i Sulvik så mötte jag ett jäng tjejer på racercyklar.
Tisdag och ytterligare ett långt pass avverkades. Ett G1 pass på fem timmar med tio minuters EB intervaller varje timma. Valde den här gången att gå söderut mot Vännacka via Köla, Skillingmark och Koppom. Därefter över Hämnäs för att sedan korsa E18 vid Rössbyn. På en härlig slingrig och smal sommarväg går sedan färden till Fölsbyn. I Fölsbyn tar jag vänster in mot Årjäng. Efter Årjäng så följer jag 172an ner till Sulvik via Finnskogen. Ett ganska jobbigt pass med tanke på att det var långt och innehöll EB intervaller. Men jag klarade alla intervallerna innanför den wattzon jag har. Kanske påverkades jag av långpasset dagen innan, åtminstonde vill jag tro det. För i mellan intervallerna så körde jag faktiskt PÅ G1 och inte som vanligt i övre delen av G1 eller strax över.
På onsdag var jag både mör och trött i kroppen, men jag ville ändå försöka att pressa mig lite till. Jag visste att det fanns andra saker av mera privat karaktär som jag var tvungen att ta tag i på torsdag så det var bara att bita i. Körde då ett G1 1:30 ink. 4x10 minuters EB med max 5 minuter G1 i mellan. Den var riktigt tuff idag. Men jag höll mig till planen att ligga i nedre delen av G1 skalan när jag skulle köra vilan. Att jag skulle klara fyra EB intervaller på tio minuter vardera trodde jag inte efter den första. Benen, eller rättare sagt knäna stod rakt ut de sista två minuterna. Men på något vis gick det i alla fall. Det skilde 5 watt(på medelvärdet) mellan den bästa tian och den sämsta. Blir faktiskt lite överraskad över hur mycket man kan pressa sig, man klarar helt klart mycket mera än man tror.
Torsdagens träningspass blev veckans sista, ett G1 pass på en timma. Okej, jag vet att jag egentligen  har två pass kvar den här veckan, men jag använder mig av tävlingarna under helgen till de kvarvarande passen. 
Veckan har varit hård på flera vis. Dels långa pass rent tidsmässigt, men också många pass. Det krävs lite planering för att få tiden att räcka till, men det gick bra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar