söndag 20 maj 2018

Vänersborgs linjelopp(Swe-Cupen)

Söndag morgon och idag är det lite mindre tid att spendera till frukosten. Hotellfrukost börjar klockan 07:30 och starten för linjeloppet är 09:25. Det är tur att det inte är så långt från hotellet till starten.
Idag kör vi ihop med H-50 och äldre. Som vanligt är när H-50 kör med oss så handlar det mycket om Torbjörn De Jager och Stefan Stengård, även den här gången.
Banan är ganska enkel. Den innehåller inga utmaningar så risken är nog stor att många är med in i spurten. Starten går och vi är iväg. Precis som jag trodde så är det Stefan Stengård som ökar farten direkt. Jag känner nästan med en enda gång att benen inte är som jag skulle vilja att de vore. Även Stefan Kuhl stöter några gånger. Andra gången han stöter så kontrar jag och får med ens en lucka. Jag hinner tänka att fa'n, det här var inte så smart när det kommer upp en kille som skriker "kom igen, vi kör!". Det höll inte så långt, utan klungan kom ifatt oss precis där den endast backen började. Då går ju naturligtvis Stengård fram och kör igen! Det svider riktigt ordentligt i min ben och ett tag trodde jag faktiskt att nu är jag rökt. Men då stannar det av och jag får en återhämtnings period. Jag bestämmer mig efter detta att ligga lite lågt istället. Men när det återstår fem kilometer av första varvet så är det en kille från Stockholm CK som drar iväg en liten bit. Jag ligger längst framme i klungan ända tills vi är ifatt honom igen. Jag som skulle ligga lågt! Problemet var att just det här partiet av banan har vi vinden i ryggen och det kändes så himla skönt att se avståndet fram till killen minska utan att jag behövde anstränga mig allt för mycket. Det är ett stort gäng som hänger ihop på första varvet.
Det andra varvet är nästa lite lugnt fram tills att Lennart Pettersson från CK ECI Champion gick iväg. Lennart kör i H-65 men är en särdeles stark kille. Snart så bryggar Anders Carlestam från CK Dainon upp till Lennart och de två kan nu hjälpas åt. Men snart är vi vid backens början samtidigt är vi ifatt Lennart och Anders. Stengård går nu riktigt hårt och får med sig Torbjörn De Jager och två killar till. Själv så sitter jag lugn i mitten av klungan, men jag har hela tiden koll på Stefan Kuhl som sitter högt upp. Plötsligt så smäller det bara till och Stefan ställer sig upp och drar. Men nu är jag beredd och hänger med hyggligt lätt tycker jag. Med följer också Stig Andersson Plate. Efter ett tag så är vi ifatt de fyra och det lugnar ner sig igen. Nu verkar det nästan som om alla sitter och väntar på spurten, och vi är många.
När jag märker hur många vi egentligen är så blir jag orolig för hur trångt det kommer att vara. När det är femton hundra meter kvar så kommer det folk från alla håll och kanter, alla vill vara först in i sista kurvan. En lurig rackare som också går uppför lite grann. Jag har en bra position tycker jag, och plötsligt så känner jag att "här kan jag ju vara med". Tusen meter kvar och nu börjar farten på att bli riktigt hög. Men utrymmet är bra och alla cyklisterna visar en otrolig hänsyn till varandra och spurtar rent och snyggt. Jag spurtar faktiskt in på en fin tredje plats och är jätte nöjd över resultatet. Vann H-55 klassen gjorde den näst intill omöjlige Stig Andersson Plate från Uddevalla CK. Tvåa var en annan mycket stark Cyklist, Stefan Kuhl från Föreningen Cykloteket Racing Team.
En väldigt trevlig helg i Vänersborg är till ända och jag är faktiskt väldigt nöjd över utfallet. Två tredjeplatser och att fått haft Annika med på turné är också en fördel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar