tisdag 29 maj 2018

Vecka 22/träningsvecka 33


Träningsvecka trettiotre blev så komprimerad att jag tvingades välja tre pass som ersattes med tävlingar. Ett fart pass, ett G1 pass på 01:30:00ink 4 x 10min EB och ett G1 02:00:00ink 6 x 1min på max ersattes med av tävlingarna i Stockholm 3-dagars. Förövrigt så var det två stycken G1 04:00:00 som jag körde i början av veckan.
Måndags träningen blev det ett av de två fyra timmars G1 passen. Det tog ett tag innan pulsen stabiliserat sig där jag ville att den skulle vara de första 45 minuterna, och jag fick jobba hårt för att komma dit. Men det blev en fin runda i alla fall. Till en början sol och skönt, men mörka moln på himlen fick mig att fundera om det skulle kunna bli regn. Efter ca. åtta mil så kom så regnet, inte mycket men dock regn. Fyra timmar och 134 km blev resultatet av måndagens träning.
Tisdag, Annika jobbar kvällen så jag passar på att ta veckans andra G1 pass på fyra timmar. Herre gud vad det går tungt. Jag sliter som ett djur för att få upp pulsen, men det är jättesvårt. När jag kommer ner till Sulvik så tar jag höger och upp över Finnskogen. Nu jävlar går pulsen upp i alla fall. Lite mera höjdmeter på tisdagens pass plus att benen var jätte sega gjorde att det inte blev lika lång tur som måndagens. Alla pass som är längre än tre timmar innehåller under sista timman av passet och var tionde minut en intervall med 1 min på 130 kadens. Den skall köras på mycket lätt växel, d.v.s. låg fart men hög kadens. Under dessa en minutare så har det vid flertal tillfällen känns som om bakhjulet skall vika sig. En riktigt obehaglig känsla. Så på tisdags kvällen fick jag nog. Gick in på nätet. På Mantel.com hittade jag ett hjulpar som jag ville ha. Efter ett par klick så var beställningen gjord! Roligt med e-handel, det går fort att beställa och enkelt. Det trista, någon måste betala. Denna "någon" är oftast jag.
Onsdag och jag känner mig riktigt sliten både i kropp och knopp. Funderar faktiskt starkt på om inte jag skall utnyttja tävlingarna i Stockholm som träningspass i stället. Skulle jag köra resterande träningar och tävlingarna i Stockholm så kommer jag att vara helt mosig i hela kroppen. Dessutom kommer jag vara totalt chanslös på tävlingarna. Sagt och gjort, på onsdag blev det en lagom lugn runda med Annika i stället. Torsdag gav inget utrymme till träning eftersom jag skulle serva cykeln och packa väskor. Dessutom så skulle Annikas cykel också ses över. Annika skall under helgen upp till Mora och köra Siljan runt. Faktiskt en tradition hon hållit vid liv längre än vad jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar