söndag 13 maj 2018

Orrestaloppet(Swe-Cupen)

Dagens linjelopp går i stora delar på samma bana som tempoloppet gick igår, enda skillnaden är att man viker av lite tidigare så att varvet är 18,6 kilometer och skall köras fyra gånger. Tyvärr så skall vi köra tillsamman med H-50 vilket gör att det blir ännu svårare att kunna göra någonting på en sådan här typ av bana.
Starten går och det blir lite småryckigt direkt från början. Det är mest H-50 killarna och då Stefan Stengård från CK Dainon som sätter färg på loppet. Efter fyra kilometer så får jag chansen. Jag kommer från mitten av klungan och får riktigt bra fart över ett krön. När jag tittar ner så ser jag ett hjul, det är Stefan Kuhl som gått med. Vi får en liten lucka till klungan och samarbetar bra. Men efter en mil så är det roliga slut. Stengård har tagit upp jakten på oss trots att vi inte kör i samma klass, dessutom så har han naturligtvis hela klungan i släptåg. Då bestämmer jag mig för att inte hjälpa till något mera med dragjobbet så länge det är någon H-50 kille längst fram. Jag lägger mig lite längre ner i klungan ett tag. Vilket var ett misstag, här är så himla oroligt hela tiden. Folk byter spår och vinglar fram och tillbaka. Lika bra att ta sig fram igen. Sagt och gjort, längre fram som fjärde femte cyklist är idealiskt att ligga. Här blir jag tills det återstår två kilometer av loppet.
Nu kommer naturligtvis alla som man inte sett på hela tiden. Med ens så blir det trångt och bökigt men jag försöker hålla mig lugn, jag vet hur lång spurten är. Men sista kilometern så kommer det folk från alla håll och snart får jag en riktig tryckare från höger. Resultatet blir att jag far åt vänster varpå jag får en ny tackling från en cyklist på min vänstra sida. Då bestämmer jag mig för att det här är det inte värt, jag slår av på farten. Men så blir det trots allt en lucka på vänster sida. Jag trycker på och kommer snart upp i hygglig fart och skall just passera födelsedagsbarnet Walter Gabrijelcic från Aktivitus Sports Club när det plötsligt kommer en cykel farande genom luften från vänster. Jag får kasta mig åt sidan utanför asfaltskanten för att undgå att köra över cykeln. Samtidigt i ena ögonvrån så ser jag något mörkt komma farande, men va fa'n! det kommer ett hjul flygande. Jag måste ducka för att undvika att få hjulet i skallen. När jag passerar mållinjen som sexa på dagens linjelopp så är jag oerhört tacksam över att ha haft turen att hållit mig på hjulen. Tyvärr fanns det några andra som inte hade samma turen


Tänk vad vitt skilda värdar idrott kan skildra.

Anders Jarfors från Jönköping har haft en helt bedrövlig helg i Swe-Cupen. På tempot körde Anders fel och körde två kilometer längre än alla andra vilket ledde till en beskedlig placering. Under söndagens linjelopp gick det ännu sämre för Anders. I spurten så går det så illa att han krokar ihop med en annan cyklist och går hårt i backen. Vad jag såg när han satt i vägkanten var det mest skrapsår och en sprucken läpp jag hoppas verkligen att det gick bra Anders och att det inte var något mer.

Stefan Kuhl från Föreningen Cykloteket Racing Team hade en helt annorlunda helg. En övertygande seger på lördagens tempo och med en smart körning på linjeloppet resulterade i en fin  andra plats. Stefan plockade 45 poäng av 50 möjliga under helgen i Västerås, inte illa.

I linjecupen har nu Stig Andersson Plate från Uddevalla CK nu gjort ett litet ryck. Stig leder linjecupen med sjutton poäng före Walter.

I den totala cupen var det ju Stefan Kuhl som gjorde det stora kapet. På två tävlingar så tog han sig upp på topp fem listan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar