onsdag 30 maj 2018

Kringelloppet GP(Swe-Cupen)


Kringelloppet är Stockholm 3-dagars andra lopp och går på Tuvängen Ring. Likt Arlandas testrace bana är det här ochså en motorbana. Skillnaden är väl att den här är nog inte lämpat för större fordon än go-cart. En rolig och publikvänlig bana, med tighta kurvor där publiken kan följa hela varvet från sidan.
Som vanligt vaknade jag tidigt, klockan var inte slagen sex. Försöker att somna om men inser snart att det är lönlöst. Dagen börjar annars med en härlig hotellfrukost, och som vanligt får man kanske säga så är det mycket folk vid frukosten. Idag tar jag god tid på mig, vi startar inte förrän klockan halv två så man hinner njuta av frukosten. 
Väl framme vid Tuvängen Ring och man får se banan så kommer pirret i magen. H-30 grabbarna kör och jag ställer mig och tittar på dom. Den som hört ljudet av karbon som kraschar glömmer inte ljudet i första taget, det låter på ett speciellt sätt. Just som jag vänt mig om så hör jag hur någon går omkull, kan ju säga att pirret inte blev mindre. H-40 startar i startgruppen före oss och skall köra klart före vi får tillgång till banan. I H-40 klassen händer egentligen inga incidenter innan sista varvet när en kille från Stockholm CK går omkull i målkurvan. Han drar naturligtvis med sig en till cyklist, en klubbkompis! 
Klockan 13.10 får vi rulla ut på banan för att bekanta oss med underlag och svängar, vi har 20 minuter på oss. Starten går 13.30 och tyvärr måste jag säga ihop med H-50. Inte för att jag inte tycker om dom utan för att det blir ännu bökigare på en såpass trång bana som Tuvängen. Naturligtvis så hamnar jag i problem med en gång. Jag tappar redan på första varvet kontakten med täten, sedan går det bara ännu sämmre. När jag är helt sist så börjar jag få ordning på svängarna. Jag avanserar uppåt i fältet. Problemet är bara att dom jag har lyckats passera kör i H-50 allihopa! Dessutom så har tätgruppen delat sig i två grupper. Detta gör att det kommer bli ännu svårare att komma ifatt dom. Snart har tätgruppen återsammlats och det lugnar ner sig. Samtidigt som jag har passerat några i min klass. Då går Roger Claesson från Östersund loss från täten och skaffar sig en rejäl lucka. Detta gynnar ju inte mig och Anders Carlestam från CK Dainon, vi har fått till ett bra samarbete och var på väg ikapp tätgruppen. Samtidigt som Claesson ökar försprånget i täten så är det cyklister som släpper i klungan.  Claesson börjar nu varva cyklister, dessa får med omedelbar verkan kliva av. Jag och Anders har fått hjälp av Carl-Patrik Ragnmark från CK Sundet, han kör i  H-50. Vi är riktigt nära klungan nu, kanske 10-15 meter som närmast men vi orkade inte sy ihop det riktigt. Så när klockan ringde för sista varvet var jag bara glad att det snart var över. Jag lät Anders ligga före mig mot spurten och kunde ta mig om honom precis på mållinjen. Stefan Kuhl från cykloteket vann för andra dagen i rad. Ja faktum är att hela prispallen var exakt den samma som igår. 
Imorgon är det linjelopp och det är lite annorlunda att köra, kanske blir det lite förändring i toppen då. I vilket fall som helst så blir det en tidig frukost för att hinna ut till starten halv elva. Man vill ju vara där åtminstone en timma före.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar