onsdag 30 maj 2018

SMACK Arlanda Testtrack Race(Swe-Cupen)

Den första tävlingen i Stockholm 3-dagars är SMACK Arlanda Testtrack Race. Tävlingen körs som ett GP lopp där varvet är 2,4 km och dessutom så är banan helt avstängd för övrig trafik. Banan är en motorövningsbana som ligger lite söder om Arlanda, banan är 10 meter bred, något slingrig och endast måttligt kuperad.
Redan på förmiddag så startade jag resan till Södertälje där jag skall bo på Scandic Skogshöjden. Ett ställe som jag brukar bo på när jag är i Stockholm på tävling. Detta eftersom tävling nummer två går just i Södertälje och tävling nummer tre går i Nynäshamn. Så Södertälje passar utmärkt geografiskt. Den här helgen har jag har haft turen att bli sponsrad av Norma Precision AB med en bil. Annika skall till Mora och cykla Siljan runt med ett gäng Skoghalls cyklister, och behövde bilen. Men då ryckte Norma in och sa att vi fixar en bil åt dig!
Vi startar sent idag, 20.20 står klockan på när starten går. Åtta varv den bana som är 2,4 km lång  kan inte vara så jobbig att köra, eller hur? Redan i slutet av varv ett är det en kille som gör ett försök till attack på min högra sida, jag har legat som andre man första varvet. Jag viker ut och tar upp jakten på honom. Snart är jag ikapp och sätter mig på hans hjul. Han drar hela andra varvet med mig på rulle. Så när vi går ut på tredje varvet så går jag fram för att ta en förning(man vill ju hjälpa till). Jag kör hela varvet men när vi går ut på fjärde så kommer klungan ifatt oss. Efter detta så får jag svårt med positioneringen. Ett tag är jag långt bak, i nästa stund här jag jobbat mig upp i täten igen. Detta sliter otroligt mycket. När klockan ringdeför sista varvet så var jag av de absolut sista. Fick därför lägga ner en massa energi bara för att ta mig fram. Precis när jag tänker gå upp bredvid Walter Gabrijelcic så kommer en annan kille och går på insidan av Walter. Där står det en snökäpp som banmarkering. Killen tutchar till snökäppen som kommer i rörelse. Eftersom jag är alldeles bakom Walter och killen så rammade jag naturligtvis snökäppen som hade gungat utåt körbanan till. Snökäppen träffar hjälmen med full kraft och jag är glad att jag inte kör omkull. Jag tappade några placeringar och får börja om igen. Jag känner att jag inte har krafterna som krävs för att ta mig ända upp till pallen utan jag fick nöja mig med en 5e plats idag. Det ges möjligheter till revansch redan imorgon.
Segrade gjorde Stefan Kuhl från cykloteket före Stig Andersson Plate från Uddevalla CK och Walter Gabrijelcic från Aktivitus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar