söndag 3 juni 2018

Falkenloppet(Swe-Cupen)

Dag tre och sist dagen av Stockholm 3-dagars. Falkenloppet går utför Nynäshamn. Banan mäter ca 10 km och går efter start mot Torö, svänger höger vid Första och tillbaka mot Nynäsvägen,  till höger på Nynäsvägen och mot målet vid Kvarnängens IP. Cykelklubben Falken har som tradition att anordna en linjetävling som heter Falkenloppet, det är en klassisk varvbana och ett av Stockholms  äldsta lopp. 
I dag startar jag kl:10.33. Vilket gör att utcheckningen från hotellet i Södertälje måste fixas före avresan till Nynäshamn. Jag vaknar tidigare idag än igår. Redan halv fem är jag uppe. Försöker verkligen att somna om men det är lönlöst. Läser istället kvällstidningarna på nätet innan jag tillslut bestämmer mig för att packa ihop mina saker och lasta i bilen. 
Hotellpersonalen är väldigt tillmötesgående och ordnat en frukostpåse åt mig om jag vill, men jag kommer nog hinna till starten halv elva även om jag käkar på hotellet. Så sagt och gjort en snabb frukost,  utchekning och sedan iväg till Nynäshamn. Åsa och Andreas kom hit redan igår.
När jag svänger in vid idrottsplatsen så möter jag Andreas, han är på väg att hämta min nummerlapp. Jag åker iväg och parkerar bilen och tjötar med lite folk. Efter några mindre bra resultat så är jag lite osäker på formen. Den skall inte vara på topp nu, men jag har känt mig sliten.
Starten går och jag har tänkt ta det lite avvaktande i början för att se hur det hela utvecklar sig. Dessutom vill jag känna mig för hur benen mår. Det blir lite små försök till attacker, men inga alvarlit menade. Stefan Stengård och Roger Claesson båda två körande i H-50 är starka var för sig, och de försöker många gånger i början. Men de är väldigt påpassade. Även Stefan Kuhl är riktigt aktiv, och ligger hela tiden väldigt långt fram. Första och andra varvet så sitter jag bra till och benen känns helt okej. Den lilla backen som är i början av varvet inne i skogspartiet har jag inga som helts bekymmer med. Och på tredje varvet så kommer chansen. Efter backen i skogen är det en utförslöpa som avslutas med en liten knäppa. Jag ligger på ca tionde plats och har bra fart in i backen. Så i stället för att ligga kvar i klungan så viker jag ut för att utnyttja min fart. Jag får nog ett trettiotal meter med en gång och innan de hunnit samlat sig i klungan så ökade avståndet ytterligar lite. Men sedan fick de fart. Det dröjde inte länge förrän de var ifatt mig och det var återsamlat igen. Jag försökte att ligga långt framme hela tiden. men när det återstår två kilometer blir det stökigt. Folk är som galna, de zick zackar sig fram i klunga och en del beter sig riktigt illa faktiskt. Tillslut så hittar jag en plats långt ute på vänster sida i körriktningen. Jag sitter just bakom Walter och bredvid mig kommer Håkan smygande. Nu har det äntligen lugnat ner sig så att man kan köra rakt fram i alla fall. Men benen vill inget mera idag, jag ser Håkan försvinna framför mig i full kamp med Walter. Håkan tar sig ända upp på pallen medan jag och "Walle" hamnar utanför.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar