måndag 18 juni 2018

Årets road tripp

Idag tisdagen den 19/6 så sätter jag mig i bilen för att göra årets andra road tripp. Den första gick ju till Stockholm och Stockholms 3-dagars. Den här resan är mycket viktigare, och har stor betydelse för resten av säsongen. Första stoppet blir i Båstad för att köra SM. Den andra anhalten blir Grindsted i Danmark för att försöka att kvala in till Master VM i Italienska Varese. Min personliga sponsor Norma precision står återigen till förfogande med ett fordon, vilket är enormt värdefullt för mig.
Jag läser på sociala medier om banan nere i Båstad. De flesta verkar tycker att den är riktigt utmanande. Själv har jag inte tänkt så mycket på hur de olika banorna är, man kommer att göra sitt ytterst i alla fall. En del banor passar bättre än andra, så är det ju. Men man behöver inte försvara sig genom att tala om hur illa just den här banan passar "mig" innan man ens har kört. Lite omvänd psykologi för att höja sin egen prestation i ögonen på andra efter racet. Och på det viset få någon form av erkännelse eller bekräftelse på hur bra man var. Nä ge allt hela tiden, lägg ingen energi på det som man inte kan påverka. 
Jag skall bo en liten bit utanför själva Båstad. Pärlebo heter stugan, hmmm... det låter lite idylliskt i mina öron. Adressen är i alla fall Mellbystrand och det kommer nog bli riktigt bra. På torsdag efter linjeloppet så är det meningen att jag skall få sällskap i stugan av klubbkompisen Anders Norelius.
Igår när vi kommit hem från jobbet så ringer telefonen. "hej,  är det Thommy?" ja, det är det. "okej, det är från ditt boende i Mellbystrand. Vi vill bara försäkra oss om att du mår bra." Ja jag mår bara bra, hurså? "jo du skulle ha checkat in idag, och vi blev oroliga när du inte dykt upp ännu". Men jag skall inte komma förrän imorgon? "nä...du har bokat från idag?" Va? har jag? okej, men jag dyker inte upp före klockan två imorgon. Ja jag säger då det, något vimsig i skallen som vanligt, jag har tydligen bokat från den artonde och inte den nittonde som jag hela tiden trott.
Jag reser redan på förmiddagen för att komma ner till Båstad tidig på eftermiddagen. Klockan åtta idag så åker jag i alla fall från Åmotfors mot Mellbystrand och SM i Båstad. Det har gått några veckor sedan man tävlade och man är nu riktigt sugen på att få komma igång igen. 
Klockan ett anländer jag till det som är mitt boende under SM. En mysig liten stuga i ett väldigt lugnt område i Mellbystrand. Jag skyndar mig på med cykelkläder och reser omgående till tävlingsområdet i Torekov. I målområdet träffar jag snart på sivan. Hon säger att Anna och Sarah är ute på banan och kör partempot. Stefan och Fredrik har redan genomfört sitt partemo och har lite överraskande vunnit en silvermedalj. Efter partempot så är det det individuella tempot för paracyklisterna. Här visar Anna Beck verkligen klass. Inte nog med att hon vann SM guld utan sättet hon gjorde det på. Att först köra ett partempot och nästan direkt efteråt sätta sig på cykeln och köra det individuella tempot, och dessutom ta ett guld.
Tempobanan då hur är den? Helt utan konstigheter, och helt platt. Faktum är att den är väldigt lika banan i Barsebäck. Jag körde den långa banan och den är inte heller speciellt utmanande. Senare på kvällen samlades vi vid Båstads camping för att ha lite trevligt tillsammans. Vi grillade lite och satt och småpratade en bra stund innan kylan och blåsten fick oss att bryta upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar