onsdag 6 juni 2018

Två sjöar runt 2018

Två sjöar runt är ett motionslopp som anordnas av Sunne friidrott. Det finns två banalternativ. Den långa banan är 110km och går via Sunne, Rottneros, Gräsmark, Torsby, Lysvik, Mallbacken och Sunne. Den korta är 46km och går från Sunne via Lysvik, Mallbacken och tillbaka till Sunne. Starten går vid Sparbankshallen för båda banorna.
Men varför köra ett motionslopp på 11 mil om man känner sig sliten? Jo jag känner som så att här finns det en chans till lite träningstävling. För det finns så himla många bra cyklister som nästan bara kör motionslopp, oftast med inslag av elitcyklister till och med.
Oj vilken kall morgon det blev. Fick faktiskt ta fram armvärmarna i dag. Många föranmälda cyklister men även en del mycket bra efteranmälda. Det var masterstart ut igenom Sunne centrum och ända till Rottneros. Jag fryser så fruktasvärt, så jag tar täten i några minuter efter att mastern har släppt fältet, enbart för att få upp värmen i kroppen. Det går lite småryckigt men ändå inte värre än att det är en stor samlad klunga. Efter ca 18 km så kommer den första slakmotan. Joachim Parviainen från Skruvstad ligger förs och drar, inte hårt men lite lagom. När han viker av så är det min tur. Försöker bara att hålla samma tempo som Joachim gjorde. Efter ett tag så vinkar jag till med armbågen för att få fram nästa man eller kvinna. Till min förvåning så är det återigen Joachim! Jag vänder mig om och tittar bakåt och ser till min förvåning att det blivit en lucka till de andra. Va fa´n vi har fått en lucka, det var inte meningen säger jag till Joachim, och framför allt, det var tidigt. Ähh.. det gör inget, skrattar han. Det kommer också upp en kille från Norberg och gör oss sällskap. Nu varar inte det här så länge, drygt i en mil. Då är det killen från Norberg och en till som går iväg. I klungan är det ganska så lugnt faktiskt. ner till Gräsmark händer inte speciellt mycket. Vid Bransbol är det fyra cyklister som tagit upp jakten på de två i täten. Nu börjar också delar av klungan att röra på sig. Den långa backen efter Bransbol sprider ut cyklisterna på ett långt pärlband. Men uppe på toppen av backen är det flesta återsamlade igen. Mitt i mellan Gräsmark och Torsby så har klungat ätit upp de fyra som jagade täten. Ner och igenom Torsby går det ganska så städat till. Men när vi kommer ut på Oleby vägen och skall köra mot Lysvik, så är det någon lustigkurre som varit och vänt på vägmarkeringen så att den pekade åt ett annat håll. En del av de som låg först körde fel, men vi lyckades få stopp på dom i tid och alla kom rätt tillslut. Men nu började också farten att skruvas upp. Vi har 1:30 upp till duon när vi kommer till Lysvik. Upp mot Mallbacken går det ganska så lugnt, men med jämn fart och snart ser vi en gul Norbergs tröja framför oss. Den ena av två utbrytare är inhämtade. Det är nu inte speciellt många som hjälper till med dragjobbet. Kan tänka mig att det nu är en hel del som har fullt upp att bara hänga med och helt enkelt inte orkar hjälpa till. När det återstår ca 15km så är den sista utbrytaren också inhämtad. Några små försök till att kunna gå loss sista biten görs av flera cyklister. Jag testar jag också. När det är 10km kvar så får jag ett bra läge(tyckte jag). Klämde på och var snart uppe i en bra fart. Tittar ner och ser att det går en bit över 50km/h, tyvärr så varade inte detta försök speciellt länge, för huvud och ben var inte överens med arbetsfördelningen. Vilket innebar att klungan snart satt precis i baken på mig. Det är säkerligen uppemot 50 cyklister i klungan som nu allt snabbare tar sig in mot målet i Sunne. Till en början så sitter jag bra med. Men när vi svänger in på Arenavägen så missar jag en växel samtidigt som det blir lite trängre om plats. Jag vill inte riskera något nu så nära SM så jag tar det lugnt in i mål. Ett mycket trevligt lopp med många bra och starka cyklister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar