söndag 24 juni 2018

UCI Gran Fondo Denmark 2018

Vi på cykelklubben Grindsted Cykelmotion ser verkligen fram emot att organisera UCI Gran Fondo 2018. Vi har redan utformat ett par spännande sträckor som går över kommunens städer och byar och gör turnén till en verklig populär festival.

Dessutom kommer det också att finnas utmaningar, i form av en höjd av 1.179 meter utanför Blue Horse och Tørskind. Rutten har testats på Sydbank Stjerne Tour de Grindsted, och vi vet från deltagarnas feedback att det är både en spännande och utmanande väg.

Ja så skriver danskarna på sin hemsida. 8:30 släpptes hela startfältet iväg. Den första milen vår något av det brutalaste jag varit med om. Sitter inbakad i klungan och måste gå på max för att inte rasa bakåt i klungan. Efter ett tag så stillar det sig lite, men då kommer attackerna i stället. Jag försöker att sitta högt upp, eller i främre delen av klungan hela tiden. Några krascher förekommer också på första delen av loppet.
Efter åtta mil kommer vi fram till ett av väldigt många vägbyten. Vi får nu vinden från sidan och det blir kantvindsåkning av den högre skolan. De som är längst fram utnyttjar naturligtvis vinden i ett försök att splittra klungan. Jag har tur som får en stor och stark belgisk rygg att gömma mig bakom, men alla har inte lika tur. Farten är väldigt hög i vinden och även om man som jag har en rygg framför sig så krävs det verkligen att man biter i. Kantvindsåkning varar en stund och dessutom så är det ca. 2-3% uppför. Efter ett tag så blir det åter igen ett vägbyte. Många av de som verkligen hängde på limiten i kantvindsåkningen får nu nya problem. För nu kommer en av de värsta backarna på hela banan. Nu åker det av massor av folk, och längst fram går det nu riktigt fort igen. Några har gått iväg och klungan vill jaga ikapp. Så här fortsätter det både uppför och nedför. Efter 12 mil så går jag fram och försöker med en attack. Vi blir några stycken som försöker att skapa något, men vi blir snart inhämtade.  Nu verkar den nästan som om alla sitter och väntar på spurten. Men med en mil kvar så går det loss ett gäng, däribland Jørn Fjeldavlie från Grenland Sykleklubb i Norge. Ingen tar upp jakten på utbrytarna, utan de får en lucka på oss övriga. Jørn vinner H-55 klassen 57 sekunder före mig och jag är 12 minuter före trean!

Men vilken vecka det varit, helt galet. Först silvermedalj på SM linjeloppet. Två dagar senare blir jag fyra på VM kvalet i tempo, och så idag tvåa på VM kvalet på linje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar