torsdag 28 juni 2018

Gottne veteran cup tempo(Swe-Cupen)

Igår fredag reste jag Maria och Simon upp till Örnsköldsvik. En nätt liten resa på 70 mil. Vi bor på First Hotel Statt inne i Örnsköldsvik. Samma hotell som jag bodde på under SM förra året. Tävlingarna går också på samma ställe som SM gick. Banorna i Sidensjö är trevliga och linjebanan har en krävande stigning efter vändningen och tempobanan är inte platt den heller.
Frukosten på hotellet är 07:30 och jag startar 10:24. Som oftast är frukosten riktigt bra på hotell. Det blir inte sämmre av att vi intar frukosten på hotellets uteplats i morgonsolen. Idag får jag gå ut sist i H-55 klassen som har ett ovanligt tunnt startfält. Det finns till och med några som tycker att det var märkligt att Skoghall ställde in sin tävling, medans Gottne kör sin ändå. Trots att deltagarantalet knappt överstiger femtiotalet tävlande.
Jag startar 10:24. En minut framför mig startar Anders Carlestam från Ck Dainon. På SM förra året gick jag ut alldeles för hårt, det misstaget vill jag inte göra om. Därför så startade jag mycket kontrollerat och höll mig till mina wattsiffror i stället. Banan är kuperad och det är lite motvind på vägen ut mot vändningen. Efter ca fyra kilometer så kommer jag ifatt Stig Andersson Plate från Uddevalla CK, Stig startade två minuter före mig! Skall försvara Stig med att han inte känt sig helt återhämtad från SM i Båstad. Dessutom valde han att köra på linjecykeln och tog det medvetet lugnt. Efter sju kilometer kommer jag även ifatt Anders Carlestam från CK Dainon. Min start har känns bra och jag håller fortfarande min plan. Strax före vändningen så möter jag Martin Collander från Föreningen Rocket Racing team Sweden. En snabb titt på cykeldatorn och på något riktmärke bredvid vägen.
Jag vänder och tittar hastigt på datorn,  8 sekunder till min fördel. Men nu blir det medvind, och när jag kommit fram där jag och Martin möttes så visar datorn 50 sekunder till min fördel! Jag vågar inte lita på att jag sett rätt. Fortsätter att försöka hålla siffrorna uppe, men nu börjar det bli tungt. På de öppna delarna av banan försöker jag se efter Martin, men jag ser honom inte. Börjar tvivla på att jag kommer klara av att komma ifatt honom. Efter 23 kilometer så börjar jag tappa fokuset. Men återkommer nästa med en gång till tempoloppet igen. Sista fem kilometrarna går ganska så bra och jag orkade faktiskt hålla siffrorna uppe hela tempot.
Jag vinner tempot i Gottne 2018 med Martin Collander från Föreningen Rocket Racing team Sweden på 2a plats och Anders Carlestam från CK Dainon på 3e. Lika nöjd som att vinna min klass är jag över att ha slutat på en tredje plats av alla tävlandet, oavsett klass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar