söndag 17 juni 2018

Vecka 24/träningsvecka 35

Sista träningsvecka inför SM och Danmarks Gran Fondo(VM kval för masters). Trots detta så har det inte varit någon vilovecka, snarare tvärtom. Sex pass har veckan innehållit varav några långa G1 pass.
Måndagens träning blev ett G1 pass på 01:30:00 ink. 4x10 minuter med 40/20 på max. Kan ju säga att det passet känndes, inte bara i benen utan också mentalt. Bara att veta att man har nio stycken 40 sekunders intervaller kvar efter den första och man bara får vila i 20 sekunder mellan varje är jobbigt. Jag körde runt Skillingmark via Koppom, när jag kom till Påterud så öppnade sig himlen. Jösses vad det regnande, blöt och kall genomförde jag resten av passet.
Tisdagens träning var mycket trevligare. Ett G1 pass på en timma och som gick runt Köla. När jag kom hem så blev det cykelvård och översyn av den gamla S-Work Tarmacen. Klumpig som man är så lyckats jag naturligtvis bryta av poden till den ena kraftmätaren när jag skulle byta klinga på Vengen. Byte av framklinga och en annan kassett på race hjulen inför SM var några åtgärder som jag gjorde förutom att jag tvättade cykeln.
Onsdag blev lite stressig. Gick hem lite tidigare från jobbet för att hinna ner till Opel i Arvika innan stängning. När vi var i Motala så körde jag på en hög trottoarkant varpå vi fick punktering på höger framhjul. Vi försökte laga det med reservhjulet som var i bilen(en burk med skum). Det höll inte, men vi tog oss hem i alla fall. Så nu lämnade jag in bilen i Arvika i stället. Men naturligtvis så förenar jag nytta med nöje. För att ta mig hem från Arvika så tar jag med min cykel. Naturligtvis passar jag också på att köra ett träningspass på hemvägen. Det sista lite hårdare passet innan SM och VM kval blev ett fartpass x 6.
På torsdagens träning så körde jag ett G1 pass på en timma. Den här gången testad jag S-Works Tarmacen. Den fungerade alldeles utmärkt och kommer att bli ett tillskott som träningsredskap. Lite mera modifiering av styr och sadelhöjd så kommer det att bli alldeles utmärkt. Passet blev en trevlig runda som gick runt Köla och Adolfsfors. Fredag fick bli en vilodag från cykeln. Det finns mycket som det måste fixas med innan resan till Båstad och SM. Riktade tre hjul och justerade Tarmacen lite. Mycket av helgen har gått åt till cykling och packning. Det är ju en hel del saker som måste med eftersom jag reser vildare från sm i Båstad till vm kval i Grindsted(Danmark).
På lördag så blev det ett G1 på fyra timmar utan inslag av någonting annat än fem stycken en minutare med +130 kadens. Dessa kördes sista timman av passet. Startade dagen i Flogned vid golfbanan. et så mörkt ut på himlen och blåste en hel del. De första fyrtiofem minuterna var tuffa som vanligt, men jag höll i och körde hela tiden. Resten av passet var mer eller mindre en ren njutning att köra. Mycket beroende på att jag slapp regnet men också för att tempraturen steg utöver dagen och blev ganska behaglig faktiskt.
Söndagens träning är sista passet innan avresan till Båstad. Ett fem timmar långt G1 pass med inslag av 5st 130 kadensare. Passet kunde blivit riktigt skönt, men regnet gjorde att lite av glädjen försvann. Som tur var så började det inte regna förrän det gått en timma av träningen. Men sedan! jösses, det var inga dåliga skurar som kom. Inte nog med att man var genomblöt, tempraturmätaren visad bara på +10ºc när det var som jävligast också. Men trots allt så är jag ganska nöjd med passet i alla fall när jag kliver av cykeln hemma på Solliden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar