lördag 25 augusti 2018

Benvenuti a Varese


Så är det då äntligen dags att ge sig av på årets cykel fest. World Championships i Varese, och cykelns hemland Italien. Det är nästan så att man får ståpäls som Gunde skulle ha sagt. Att få uppleva ett så stort mästerskap som VM är ju bara fantastiskt. Att det sedan är i Italien är ju som russinen i kakan, åh vad jag skall njuta. Det här blir mitt tredje VM och troligen också ett av de häftigaste VM för amatörer. Det ryktas om att backarna är riktigt jobbiga, och många både uppför som utför.
Varese är en stad i den italienska regionen Lombardiet i Italien. Staden är huvudort i provinsen Varese och ligger en timmas bilkörning nordväst från Milano. Jag brukar tycka att det är kul att se på byggnader så en tur till Santuario di Santa Maria del Monte är inte helt omöjligt att det blir. Italien i sig är ju fyllt till bredden av gamla byggnader, så här finns det möjligheter.
Den här gången är det inte så många från klubben som kvalat in till VM som det var 2017 i Albi. Vi är tre stycken från Skoghalls CK Hammarö som reser ner till Italien. Sarah Carling, Stefan Schützer och jag. Sarah fick ett Wild Card och Stefan har en personlig plats i form av Svensk mästare i linje 2017. Jag kvalade in under midsommarhelgen genom att köra bra på Gran Fondo tävlingen i Danmark. Annika och Siv-Inger hänger också med ner, vilket gör det hela ännu trevligare.
Söndagen går åt till att packa väskor. Det är mycket som skall med, ändå försöker man begränsa sig till det minimala för viktens skull, det är inte så lätt när man måste prioritera vad som skall med och vad som jag inte behöver lika mycket. Det blir en inre kamp om en del saker, men tillslut så bestämmer jag mig. På eftermiddag kommer Sarah, Stefan och Sivan hem till oss i Åmotfors. Alltid lika trevligt att träffas och småprata lite. Minnen från Albi dyker av naturliga själ upp i våra sinnen, och vi skrattar gått åt en del episoder som inträffade. Den här gången är ju resesällskapet bantat till mindre än hälften av de som var i Albi. Men jag är säker på att skratten kommer att vara minst lika många.
Redan måndagen den 27/8 lyfter planet från Gardermoen flygplats till Italien. Skönt att komma ner och bekanta sig lite med omgivningen innan det drar igång på allvar. Det är alltid skönt att reka banorna innan tävlingarna börjar.
/Italia, attenzione. Qui ci sono alcuni pazzi dalla Svezia.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar