lördag 25 augusti 2018

Vecka 34/träningsvecka 20

Nu är det nära, det här är den sista träningsveckan innan VM i Varese. Veckan innehåller två tuffa pass och fyra ganska så lugna. Veckans tuffa pass är ett fartpass och ett G1 01:30:00ink. 4 x 10 min med 40/20 intervaller på max. De lugnare passen är två stycken G1 på en timma vardera, ett G1 på fyra timmar och ett G1 på fem timmar.
Måndag och jag väljer att köra, eller försöker köra fartpasset. Benen är sega efter helgens tävlingar men jag gör allt vad jag kan för att genomföra träningen. Jag skulle kunnat valt ett enklare pass, men vill sprida ut de hårdare passen och blanda dom med de något enklare passen.
På tisdagen så körde jag ett G1 pass på fyra timmar. Blev en del höjdmeter(ca.1500h/m). Jag ville testa ett kompakt vevparti som jag lånat av Annika. Tror att det kommer att behövas i Italien. Kände mig fortfarande lite sliten i kroppen, men nu återstår det bara ett tufft pass innan avresan till VM.
Jag bruka kunna vara disciplinerad när det gäller träning, men på onsdagens tempo träning gick det bara inte. Passet skulle varit ett G1 pass på en timma. Ett G1 är lågintensiv träning, och det gick bra i ca. 12 kilometer. Mest på grund av att det blåste så vedervärdig motvind hela tiden. Men sedan fick jag sida med och allting kändes fruktansvärt lätt i tio kilometer. När jag kommit till Adolfsfors så blev det motvind igen, men nu var jag så inne i cyklande så jag glömde helt enkelt bort att titta på wattsiffrorna. Låter kanske lite underligt att man inte märker att man tar i mera, men jag trängde nog bara bort känslan och körde. När jag väl blev medveten om att jag låg alldeles för högt på wattsiffrorna så var det ju försent, jag var hemma.
Torsdag blev det lite stressigt. Ett möte på banken gjorde att jag kom iväg lite senare än förväntat. Lite stressad över att det också börjat regna så hittade jag inte rätt träningsfil i cykeldatorn. Jag valde vad jag trodde var riktig fil och drog iväg. Men efter femton minuter så skulle första intervallen köras, den skulle vara på 40 sekunder. Men i cykeldatorn ploppar det upp en intervall på tio minuter! Jag kör i någon minut innan jag bestämmer mig för att stanna och börja om istället, jag vill så gärna köra det programmet som jag planerat köra. Dessutom regnade det nu riktigt bra, så det var ingen ide att stressa längre. Bytte träningsprogram till ett G1 01:30:00ink. 4 x 10 min med 40/20 intervaller på max. Det här var det sista tuffa passet innan vi reser ner till Italien och VM. Den första tian av intervaller kändes otroligt jobbig, och jag funderade på hur i hela världen jag skulle mäkta med de tre andra. Men på något sätt så anpassar sig kroppen till vad man utsätter den för.
Fredag blev det ett G1 pass på en timma. En sista test på allebiken inför äventyret i Italien. Men jag har ett stort problem när det gäller tempocykeln. Sadeln är ett rent helvete. Den ger mig störst problem när jag tränar. När jag tar i lite mer och kör lite tuffare märks inte sadeln så mycket, men när man kör en G1:a tar man inte i lika mycket vilket innebär att man sitter annorlunda. Detta har resulterat i flera köttsår på ett olämpligt ställe. Därför har jag beställt en ny sadel, men den hinner jag inte få före avresan till VM.
På lördag så körde jag sista träningspasset. Ett G1 pass på fem timmar tillsammans med Jakob. En trevlig runda som gick från arenavägen i Sunne via Olebyn, Eksärad, Bärgsäng, Hagfors, Munkfors och tillbaka till Sunne. Vi körde lite för hårt för ett G1 pass, men miljön runt om i Värmland gör att man glömmer bort sig. Jag har gjort vad jag kan när det gäller träning, så nu är det mest vila som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar