torsdag 2 augusti 2018

Nordiska master mästerskapen 2018(tempo)

Fredag förmiddag reser Annika och jag till Ås i Norge. Ås ligger i Akershus fylke inte så långt från Tusenfryd nöjespark. Vi reser hit för att delta på nordiska mästerskapen. 
Nordiska mästerskapen på cykel arrangeras i år av Norge, och IF Fröj är arrangörsklubb. Tävlingen går några mil utanför Oslo. Vi bor på Quality Hotel Entry på Mastemyr. Det är samma hotell som är racer office för arrangemanget. Tempoloppet är seedat efter föregående års resultat vilket gör att jag har en väldigt bra startposition. Jag startar helt sist i H-55 klassen och har Martin Collander en minut före mig.
När vi kommer fram till tempobanans start finns redan klubbkompisarna Stefan Schützer och Fredrik Nylén på plats.just som jag skall ge mig iväg för att testa tempobanan så rullar Stefan,  Fredrik och sivan in efter att just ha kört linjebanan. 
Efter att ha kört tempobanan så kan jag bara konstatera att det är en tuff och krävande bana. Den är inte speciellt svår men man måste vara oerhört fokuserad så man inte gör några misstag,de kan i så fall bli ödesdigra. 
Lördags morgon startar med en redig hotellfrukost. Efter frukosten så går vi upp på hotellrummet och slappar en stund innan vi reser till tävlingsområdet. 
Jag värmer upp på tempocykel ett tag innan jag sticker iväg och kontroll mäter cykeln. Den går igenom utan problem så jag fortsätter att värma upp ett tag till. Men 11:30 går jag in i startfållan. Martin Collander startar 11:35 och jag 11:36. Innan start så tänkte jag på att jag inte får gå ut för hårt. Men vad händer när man känner sig pigg  och verkligen vill prestera? Jo man gör precis tvärtom. Direkt från starten så trycker jag på alldeles för hårt och fortsätter med det hela backen upp. Ligger nästan 100 watt över min tröskel. Men snart blir det mera lättåkt och det känns som om jag återgått till min ursprungliga plan. Fast symtomen för att det inte alls fungerar som det skall visar sig i backen upp mot  vändpunkten. Plötsligt känner jag hur tungt det går, men jag försöker ändå att hålla wattsiffrorna uppe. Men på hemvägen så märker jag hur siffrorna fortsätter sjunka, det spelar ingen roll hur mycket jag tar i dom är fortfarande alldeles för låga. När jag korsar mållinjen så är jag kolossalt besviken på mig själv. Först och främst för att jag inte höll mig till min plan. Sedan för att jag lagt för lite fokus på de nordiska mästerskapen. Jag har haft fokus på andra saker och det håller inte på den här nivån.
När den värsta besvikelsen lagt sig så tar Annika, jag, Stefan, Sivan och Fredrik en sväng in till Oslo. Där går vi på restaurang och käkar god mat. Efter maten så går vi iväg för att titta på platsen där terroristen Anders Behring Breivik startade sin fruktansvärda handlig. Oslo besöket avslutas med en mjukglass innan hemfärden till hotellet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar