söndag 19 augusti 2018

Västboloppet (Swe-Cupen)

Det är den 87:e upplagan av cykelklassikern Västboloppet. Men trots detta så är det min allra första. Burseryds IF är arragörsklubb för Västboloppet, och nytt för i år är att även Swe-Cupen för veteraner ingår. Linjeloppet körs på en 18km-slinga utanför Burseryd. H-50 till H-60 kör totalt fyra varv(72km)på denna bana.
Regn, rusk och tätt mellan startgrupperna. H-55 gruppen startar två minuter efter H-30/40 gruppen. Men okej ungdomarna bör väl hålla undan för oss gamla gubbar. Starten är lite bökig, ut från startfållan och till vänster in mot Burseryd. Efter ett litet tag tar vi höger in på en liten väg mellan husen och efter några hundra meter tar vi höger igen mot kyrkan. Här passerar vi målet första gången i dag. Direkt efter målet svänger vi 180° vänster och nästan direkt efter det så tar vi 90° höger. Detta följs av banans enda backe. En backe på 200 meter. Sedan går det utfört ett litet tag före det kommer en skarp högersväng som direkt följs av en lika skarp vänstersväng. Men nu är det slut på det tekniska, för nu är vi ute på stora vägen. Vi har fortfarande master motorcykeln framför oss och jag är osäker på om han har släppt oss. Ännu rörigare blir det när vi ser att vi är på väg ifatt H-30/40 gruppen. Jag ligger längst fram och vet inte vad jag ska göra. Men tillslut bestämde jag mig för att köra om klungan och alla andra i H-55 klassen följde med. Plötsligt står det en komisarie mitt i vägen och vinkar med sin röda  flagga. "stopp, stanna ropar han, varpå alla stannar. H-30/40 Måste stanna och släppa förbi H-55" men det är ju vi som är H-55 är det någon som säger. Varpå vi får fortsätta cykla. Sedan händer det inte så mycket innan vi kommer in till Burseryd för varvning. I den första tvära vänstersvängen blir det ett missförstånd. Någon tror att vi ska köra rakt fram varpå några cyklister krokar ihop. Jag känner att någon kör in i mitt vänstra lår, sedan hör man ljudet av karbon som går i asfalten samtidigt hörs en ramsa som inte kom från prästen i Burseryd i alla fall.
In mot varvningen tar jag täten och trycker till lite extra i kyrkbacken. Fältet sträcktes ut ordentligt men återsammlats igen när vi går ut på stora vägen. Jag känner mig pigg i kroppen och bestämmer mig för att köra det andra varvet. Trycker på lite extra ibland och slår av ibland. Den här gången gick det bättre när vi kom in till Burseryd för varvning. Den här gången klämmer jag på ordentligt i kyrkbacken, också den här gången blev resultatet att fältet sträcktes ut. På tredje varvet så går två cyklister från CK Valhall i väg. Båda två kör i H-50 så jag behöver inte bry mig. Istället får H-50 gubbarna försöka jaga ifatt. Men det är bara två stycken som verkar vara intresserade. Dessa två orkar tillslut inte jaga ensamma, fast ett tag såg det ut som om dom skulle klara av det.
Det händer inte så mycket nu, vi går ut på fjärde varvet och då kommer komisarie Tommy Prim upp till oss. Han säger att ledargruppen i H-30/40 är på väg ifatt oss. Men att det går bra om vi håller ut till höger. Men när det återstår ca 8 kilometer stoppar Prim oss, han vill släppa förbi resten av H-30/40 gänget. Bara att lyda komisarie Prim. Men snart får vi rulla igen. In mot Burseryd och in i den lite tekniska delen ligger jag dåligt till. Sitter bakom Anders Rydén från Hisingen CK och har flera cyklister runtomkring mig. Plötsligt ser jag en öppning och tar upp jakten på Stig Andersson Plate från Uddevalla CK. Tyvärr så hinner jag inte riktigt fram. För just när jag är ifatt Stig så upptäcker han det och trycker till lite extra över mållinjen. Stig vinner dagens linjelopp och jag tar andra platsen före Anders Rydén.
I swe-cupens sammanlagda tävling för H-55 är det otroligt jämt. Efter mina beräkningar så leder nu Stig Andersson Plate från Uddevalla CK med ett poäng före mig. Både jag och Stig skall till Italien på VM och kommer på så vis att missa Svanesunds veteran tävling, men vi är tillbaka till cupavslutningen i Stockholm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar