torsdag 16 augusti 2018

Vecka 33/träningsvecka 19

Nu närmar sig slutet på säsongen och Swe-Cupen gör sista rycket inför avslutningen i Stockholm den 8-9 september. Det känns också i luften att hösten är här, kallt och ruggigt, jag önskar värmen kom tillbaka.
Veckans träning är väldigt lugn i jämförelse med tidigare veckor. Veckan består av ett fartpass, två stycken G1 på en timma vardera och ett G1 01:30:00 ink. 7 x 30sek på max. Veckan avslutades nere i Värnamo med Swe-Cupen, Värnamotempot & Västboloppet.
Den här veckan har det varit mycket fundering över tempocykeln. Har stora problem med bromsarna på denna. På så vis så smyger det sig in en osäkerhetsfaktor. Har faktiskt funderat flera gånger på att gå tillbaka till den gamla cykeln. Veckan har också handlat mycket om inställningar av olika de slag. Detta efter att jag hittade skador på några 3D scannade detaljer till styret, och dessa måste jag byta ut.
Måndagens träning var G1 pass på en timma. Detta kördes på tempocykel. Jag har höjt sadeln 5 mm för att komma högre upp med röven, och på så vis bli mer aerodynamisk. Måste säga att det kändes jätte konstigt första milen, men så efter ett tag så verkade det som att jag hittade positionen. Kanske ska prova att sänka styret också, vilket skulle göra att man blir ännu mera aerodynamisk. Men då kanske man inte får ner någon luft i lungorna.
Men på tisdag fick tempocykeln stå stilla, i stället blev det ett Fart pass x 6 intervaller på Tarmacen. Intervallerna var 6 x 1 min, 6 x 20/40 sek. och 6 x 40/20sek. Kändes riktigt bra, okej intervallerna är alltid jobbiga. Men återhämtningen var snabb och jag kände mig fräsch hela passet. En riktigt go känsla faktiskt.
Onsdagen blev en repris på måndagens träning. Alltså ett G1 pass på en timma på tempocykeln. Jag testade  med att sänka sadeln 2mm, men och också att sänka styret 5mm. Jag vet inte vad jag ska tycka. Att sänka styret visade sig inte vara några problem, på träning skall tilläggas. När det blir skarpt läge, alltså tävling så kommer det nog att visa sig om det är bra eller inte. Sadeln blev ganska bra, men det är lite samma sak här, det visar sig hur bra den blev redan till helgen.                         
Torsdag är veckans sista träning. Passet består av ett G1 01:30:00 ink. 7 x 30sek på max. Jag kör passet på SL3an runt Köla. I morgon är det resdag och därmed också vilodag från träningen. Men för en gångs skull så kommer jag att jobba en hel fredag vilket troligen kommer att chocka chefen. Men det innebär också att vi kommer att komma ner till Räftelse ganska så sent på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar