fredag 24 maj 2019

Gottne-Tempo(Master-cup)

Master cupen rullar på, den här helgen är det Gottne IF som står som arrangör. Tyvärr så är det återigen dålig uppslutning av mastercyklisterna. Vad är det som behövs? Förra veckan på tävlingarna i Västerås var det lika dant. Då är det ändå så att Västerås ligger väldigt bra till geografiskt, om man ser till de större städerna. Fortsätter den här utvecklingen med färre deltagare så tröttnar nog inte bara arrangörerna på att ordna tävlingar, personligen tror jag att masterrådet också tröttnar. 
Gottnes tävlingar har de senaste åren körts i Sidensjö, så även i år. Vi bor nere i Örnsköldsvik ca. 25 minuter med bil från Sidensjö. Det blir tidig frukost innan vi reser till tävlingscentat i Sidensjö. Jag måste säga att jag verkligen har tur med lottningen i tempoloppen. Idag startar jag en minut efter Håkan Samuelsson från SMACK. Håkan är totalt sett min hårdast konkurrent i Sverige när det gäller tempo.
På uppvärmningen så strular det mesta. Pedalpoddarna tar i skorna varje trampvarv, kabeln till strömförsörjning till växlarna hoppar ur och pulsmätaren hittas inte i cykeldatorn. Poddarna och strömförsörjningen fixar jag fort, däremot så verkar det "stört" omöjligt att få ordning på pulsmätaren. Till slut så skiter jag helt enkelt i pulsmätaren. Så när starten går så är jag fortfarande lite irriterad över att pulsen inte fungerar som den ska men snart får jag annat att tänka på. För när starten släpper iväg mig så märker jag att jag har fel växel i! Men herre gud, skall det alldrig ta slut. Frustrationen över allt krångel har tydligen inget slut, för efter ca. 300 hundra meter så slocknar wattmätaren igen. Den här gången blir hela displayen svart. Snart tänder sig displayen igen och efter ett tag så kommer även wattsiffrorna fram,om än lite konstiga. Resultatet av det här strulet blir att jag går alldeles för hårt och vad som är värre är att när jag tittar upp så ser jag ingen Håkan Samuelsson från SMACK. Allt detta gör att jag blir stressad och på det viset inte får ut det jag vill. Så tillslut så ser jag Håkan framför mig. Tyvärr så har jag inte tagit in så mycket som jag velat göra. Men i den lite längre backen innan vändningen så tar jag in flera sekunder. Efter halva hemvägen så är det en lite brantare backe. Jag tar snabbt in på Håkan och är snart ifatt och förbi honom. Jag kör bättre nu, men inte i närheten av vad jag gjort tidigare. Håller någotsånär i alla fall in i målet och vinner min klass före just Håkan Samuelsson och med Hasse Bergholm Gottne IF. Det här var min fjärde seger av fyra möjliga i tempo cupen, som jag nu har jätte möjligheter att ta hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar