onsdag 1 maj 2019

Vecka 18/träningsvecka 31

Efter helgens tävlingar i Götene och Kinnekulle så är jag åter tillbaka i träningsvardagen. Den här veckan har jag tänkt lägga in ett litet miniläger på hemmaplan, och då lägga en hel del tid på mängd och intervaller. Hur går då detta ihop? Ja vi är lediga från jobbet den här veckan(förutom torsdag) så tid finnes till både det ena och det andra. Tänkte i alla fall köra två stycken G1 04:00:00. Sedan skall jag försöka hinna med ett styrkepass. Skall också försöka hinna med ett EB 3x15 min också innan vi reser till Skåne och Barsebäck för nästa tävling.

Måndagen den 29 april.

Riktigt svårt att sova idag, så det får bli ett tidigt pass. Börjar veckan med ett styrketräningspass på atletklubben. Jag kör som vanligt bara benen och med uppvärmning och nedvarvning blir det en timma. Känndes rätt okej ändå idag faktiskt. Trodde att benen skulle vara helt slut efter gårdagens tävling. Efter träningen åker hem för dusch och frukost.
Pass två för dagen startar jag i Arvika. Har lämnat in bilen på Opel och börjar träningen därifrån. Kör ett fyratimmars G1 pass på tempocykeln. Det blev 137km och 1495h/m vilket får duga. Det kunde nog ha blivit mera men motvinden var besvärlig på sina håll.

Tisdagen den 30 april.

Idag skall jag hämta bilen så då passar jag på att träna innan jag skall göra det. Men vill först köra ett pass inomhus på monarken. Tänkte köra ett 3x15 min EB pass. Startade så käckt och hurtigt tyckte jag. Men redan i mitten av den första intervallen så känner jag hur jäkla tungt det går. Ingen extremt hög puls, men riktigt tunga ben. Jag plågar mig igenom intervallen och återhämtar mig bra på de två minuterna som är mellan intervallerna. Den andra intervallen var ungefär som den första, fast på slutet var det mera en kamp om överlevnad. När så den tredje intervallen skulle köras så kände jag med en gång att jag inte har återhämtat mig från den förra. Jag ville så gärna, men det gick bara inte. Ibland så är det inte jag som får min vilja igenom, idag var det en sådan dag. Benen tog kommandot och talade om att nu är det slut, och då var det så. Det fick bli en dusch, frukost och vila innan ute passet, om jag nu pallar med det idag.
Idag så tänker jag köra ett rakt G1 pass på fyra timmar. Med rakt menar jag inga inslag av intervaller eller något annat. Lite konstigt att bara äta sova och träna, men det känns också väldigt bra. Jag kör passet på tempocykeln och startar med att köra runt Skillingmark. Fyra timmar är en lång tid att hålla på och man hinner en bit. Efter tre timmar så känns det jobbigt mentalt, jag försöker att fokusera på minuter i stället. Sextio minuter låter inte lika långt som en timma tycker jag. Snart har även dessa minuter gått och jag står utanför Opel i Arvika, skall ju hämta bilen också.
Efter hemkomsten så hinner jag precis käka lite innan det är dags igen. Har lovat Annika att följa med henne ut på en cykelrunda när hon kommer hem från jobbet. Det blir en bra runda för min del, man skulle kunna kalla det för en återhämtnings runda.

Onsdagen den 1 maj.

Ny månad och en riktig cykel månad med massor av resor, långa resor och tävlingar men även en hel del träning. Sista lediga dagen och jag börjar med att köra ett EB 4x8 min. Idag gick det bättre, å andra sidan var intervallerna bara hälften så långa. Skönt att ha klarat av intervallpassen för den här veckan i alla fall. Efter träningen så blir det frukost och lite pyssel här hemma. Några ärenden på metropolen Åmotfors blir det också innan nästa pass.
Tar ett återhämtningspass runt Bôrsta och Ränken. Det känns grymt i mina ben. Dom värker något alldeles extra idag ändå så är det på gränsen till att passet blev för hårt. Men nu är minilägret över och det är nog dags att försöka vila benen lite innan helgen och tävlingarna i Skåne.

Torsdagen den 2 maj.

Idag är det dags att packa bilen för tidig avresa i morgon till Löddeköpinge i Skåne. Men innan jag börjar packa så hinner jag med ett tabatapass på monarken. Om benen värkte igår så värker det inte mindre i dom idag, men dom bra mycket bättre efter att ha tränat. 

Fredagen den 3 maj.

Idag reste vi ganska så tidigt. Dels för att det är skönt att komma fram tidigt och kunna ta  det lite lugnt kvällen innan tävling. Men också för att jag vill hinna med en runda runt banan innan det blir alldeles för sent. Träningsveckan är klar redan så det är mera för att trampa ur benen efter resan. 
Vi är nere i Löddeköpinge halv två och får checka in på hotellet med en gång. När vi ser rummet så ångrar vi oss inte en sekund över att ha bokat på hotell i stället för vandrarhemet i Barsebäck. Stora och rymliga rum med gott om plats för två personer och två cyklar och dessutom en jättetrevlig personal. Nu ska jag skruva ihop cyklarna, för klockan fyra ska jag träffa Andreas Rundquist borta vid starten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar