lördag 18 maj 2019

Västerås 2-dagars Tempo(Master-cup)

Efter ett kort uppehåll så är vi tillbaka med master-cupen, den här gången i Västerås. Det här är en extra viktig tävling när det gäller tempo. Då tänker jag inte bara för master-cupens del utan också för att den här tävlingen i Västerås gäller som ett direktkval inför NM(Nordiska Master Mästerskapen). Ett mästerskap som kommer att gå i början av augusti på Åland. Fjolårets rundbana har i år blivit en vändbana i stället. Banan mäter 23,3 km med start och målgång vid Orresta skola. Banan är tämligen platt med några svaga stigningar och med 30 sekunders startmellanrum vilket gör att man blir lite mera stressad. Startar man tidigt så vill man hålla undan och startar man sent så vill man jaga ifatt framförvarande, i båda fallen så blir det en extra stressfaktor.
Vi kom till Västerås redan igår eftermiddag. Reste ut till Orresta för att testa tempobanan. Banan innehåller inga konstigheter, ett vägbyte annars är det bara rakt fram till vändpunkt. Det som kan ställa till det och bli jobbigt är vinden. De stora öppna fälten gör att vinden verkligen får tag i cykeln.
Starten är senare än vanligt så det är gott om tid att fixa till saker. Vi reser till starten i Orresta vid middagstid, jag startar först klockan 14.48. 
Vilken dag det blev, vinst på tempot och en landslagsplats på nordiska mästerskapen i Finland. 
Kontrollmätningen av cykeln innan starten gick bra även om det nu var precis på milimetern. Startade som tredje startade i min åldersklass och som vanligt så startar jag alldeles för hårt. Men efter några kilometer så börjar jag hitta det tempot som jag vill ha. Fram tills vändningen så går det väldigt fort, detta beroende på en ganska stark medvind. Vid vändningen så ser jag att jag tagit in nästan trettio sekunder på Krister Bergström från Fredrikshofs IF. Krister startade en minut före mig han stretar emot riktigt bra på hemvägen. Jag ser Krister framför mig och att jag plockar några sekunder på honom, men jag vill fortfarande försöka hålla mig till min plan. När det återstår 1,5 kilometer så orkar jag passerar honom och nu är jag ganska säker på att jag har fixat det här.  Klart är att jag i år kör tempo mycket lugnare och mindre stressigt än tidigare. Det är just det som gör att jag är så otroligt nöjd över tempot idag. Brydde mig inte speciellt mycket åt väder eller något annat utan håller mig till min plan, okej 10% över tröskelwatt, men det fungerade. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar